– Det är mycket bra att man belyser problemen och försöker att få myndigheterna att agera i frågan, säger Peter Jansson, operativ chef på Gävle Taxi som är medlem i Svenska Taxiförbundet. Dessa problem finns tyvärr inte bara i storstadsregionerna utan förekommer även i ”lilla” Gävle. Vi får ganska ofta in klagomål från kunder som tror att de åkt med någon av våra bilar och har blivit illa behandlad på olika vis.
Vi har dessutom starka misstankar om att det tvättas pengar inom taxi för de priser som vissa av friåkarna i Gävle kör med kan inte bära kostnaderna för en seriös utövare.
Det enda sättet att komma tillrätta med den brottsliga verksamheten inom taxi är att alla myndigheter som Polis, Transportstyrelsen, Skattemyndighet, Kronofogden och Åklagarmyndigheten samarbetar och tar in uppgifter från tömningscentralerna där alla uppgifter automatiskt lagras. Tyvärr samkörs inte registren i den omfattning som det är tänkt men det är vår förhoppning att det skall börja fungera för då skulle det bli mycket svårare att fuska.
Sedan vill jag tillägga att tack och lov är det mycket ovanligt att någon av våra förare har blivit av med sin taxilegitimationen och vi får i dessa fall omgående uppgifter och kan agera direkt. Däremot är det som nämns i TV4:as inslag alldeles för långt mellan begånget brott till indragen legitimation. Detsamma gäller trafiktillstånden för taxiägare som inte sköter sig.

Sedan flera år erbjuder Svenska Taxiförbundet i samarbete med Transportstyrelsen, Sveriges Bussföretag och Sveriges Åkeriföretag ett digitalt, automatiskt system där yrkestrafikföretag kan abonnera på förändringar i Transportstyrelsens register, såsom återkallelser av trafiktillstånd, körkort och taxiförarlegitimationer. För närvarande kontrolleras mer än 70 000 taxi-, buss- och lastbilsförare varje natt. Alla seriösa taxiföretag är med i systemet, de som saknas är den samling av så kallade friåkare som kör för de internationella plattformsföretagen.

Inslaget i TV4 visar att självkontroll inte räcker
För det första behövs en tillsyn värd namnet. Svenska Taxiförbundet har i många år uppvaktat representanter för regeringen, riksdagsmän, tjänstemän på näringsdepartementet och Polisen i frågan utan framgång. Svaret från den myndighet som har uppdraget att beivra brott – alla sorters brott – är Polisen. Ett fåtal enskilda poliser ute på fältet stretar på i uppförsbacke, men får inte stöd från central nivå där man slår ifrån sig och säger att myndigheten inte har ett nationellt uppdrag att bevaka och granska taxi eller svarttaxi. Därtill väljer Transportstyrelsen i allt för många fall att ge varningar istället för att dra in taxiförarlegitimationen vid brott, vilket lämnar över ansvaret på taxiföretagen när myndigheten borde hantera det rätt från början.
För det andra behöver tiden från att en brottshändelse sker, via åtal, till dom och indraget taxiförarlegitimation snabbas upp avsevärt. I vissa fall har det tagit mer än ett år innan ett brott har givit konsekvenser för den som utövat brottet. Detta i de fall som anmälts och som har haft ”turen” att ta sig hela vägen till Transportstyrelsens bord för beslut om återkallad taxiförarlegitimation.
På inrikesminister Mikael Dambergs bord ligger för närvarande en skrivelse där vi beskriver taxis situation med svarttaxi, fusk med redovisning och bidrag och kopplingar till grövre kriminalitet. Förbundets begäran till inrikesministern har ett tydligt budskap: Ge Polisen i uppdrag att skärpa och prioritera tillsynen av taxibranschen.

För mer information från Gävle Taxi
Peter Jansson
Operativ chef
026-66 44 04
12@gavletaxi.se

För mer information om Svenska Taxiförbundet
kontakta:
Kenan Harbas
PR- och kommunikationsansvarig
0724-02 69 55
kenan.harbas@taxiforbundet.se

Om Svenska Taxiförbundet
Svenska Taxiförbundet är en branschorganisation som företräder över 4 000 anslutna taxiföretag. Vårt uppdrag är att ge medlemsföretagen bästa möjliga förutsättningar att växa och utvecklas genom att skapa goda villkor. Vi gör det med påverkan.