Kilometerskatt måste ta hänsyn till skogsindustrin
17/9, 2010 kl. 08:09De socialdemokratiska ordförandena i länets kommunstyrelser anser att utformningen av kilometerskatten måste ta hänsyn till skogsindustrin som saknar alternativ till transport på väg.
+ Hur påverkas företagen och konkurrenskraften i Gävleborg om både kilometerskatt införs på tunga fordon och om drivmedelspriserna höjs?
+ Vad innebär förslagen om höjda arbetsgivaravgifter generellt och en fördubbling av avgiften för anställda under 26 år? Hur påverkar det näringslivets möjligheter att anställa unga i länet?
Vi förde frågan vidare till kommunstyrelsens ordförande i samtliga kommuner i Gävleborg. Ann-Louise Dangardt, Hofors, Stig Eng, Nordanstig, och Hans Jonsson, Ovanåker har svarat personligen. Övriga socialdemokratiska representanter för Sandviken, Gävle, Söderhamn, Bollnäs, Hudiksvall och Ljusdal har skickat ett gemensamt svar via Jane Myrberg, Valombudsman för Socialdemokraterna Gävleborg. Det är en redovisning av socialdemokratisk politik där vi saxat de delar som utgör svar på några av frågorna.
1) Vad kan ni säga till de åkeriföretag som drabbas av att kostnaderna kommer att öka med upp till 400 000 kronor per bil om kilometerskatt genomförs, exklusive ökade drivmedelskostnader?
- En kilometersskatt kan införas tidigast år 2013 och ska användas för att finansiera investeringar i infrastruktur. Rätt utformad bör en kilometerskatt kunna öka effektiviteten i transportsystemet och därmed minska slitage, buller samt utsläpp. Vid införandet av en kilometerskatt måste hänsyn tas till skogsindustrin som saknar alternativ till transport på väg. En möjlig lösning för detta är att geografiskt differentiera skatten. Innan förändringar görs ska en djupgående studie göras för att utforma systemet på ett effektivt sätt.
Vi vill stimulera fordonsindustrin till att påskynda omställningen till produktion av mer miljösmarta fordon. På så sätt blir svensk industri mer konkurrenskraftig i framtiden, samtidigt som transportsektorns utsläpp av klimatpåverkande gaser minskar. För att påskynda omställningen av den tunga fordonsparken föreslår vi ett tillfälligt stöd till förnyelse av tunga fordon, 25 miljoner kronor årligen 2011-2012 satsas på detta.
2) Hur ställer ni er till att skogsföretagen beräknar att cirka 30 % av svensk skogsareal kommer att bli olönsam att avverka? Det skulle bland annat innebär ökad import av timmer samt minskad tillgång på inhemskt biobränsle.
- De uträkningar som ni har gjort för länet finns det inga belägg för, eftersom vi ännu inte har lämnat något förslag på hur en kilometerskatt ska utformas.
3) Hur ställer ni er till förslagen att införa lärlingssystem i alla branscher för att kompensera för en höjning av arbetsgivaravgiften för unga?
- Investera i lärlingsutbildningar med bra villkor för både unga och äldre. Det finns idag inga säkra uppgifter att den generella sänkningen på arbetsgivaravgiften för ungdomar skulle ha genererat flera jobb. Vi vill göra en riktad insats för de ungdomar som i dag är arbetslösa och ta bort hela arbetsgivaravgiften för den företagare som anställer en arbetslös ungdom.
4) Några övriga kommentarer till de idéer och synpunkter som framförts?
- Investera i moderna och hållbara transporter som ökar näringslivets konkurrenskraft.
Notera: de förändringar (kilometerskatt mm) som diskuteras kan bli en realitet om den rödgröna alliansen vinner valet.
Läs mer om kilometerskatt:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3615&grupp=9635&artikel=4011292&sida=2
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »