Med 0770-Profilnr marknadsför företag och organisationer sig med sitt telefonnummer
6/5, 2010 kl. 16:41Äntligen har det kommit till Sverige, möjligheten att ringa och
använda varje tangents bokstav istället för siffra.
I USA är det ett vanligt sätt att marknadsföra sig på. Det är enklare för kunden att komma ihåg att de ska ringa HOME LONE, istället för 4663 5663.
Gävleföretaget 0770-Profilnr har tagit svenska marknaden i besittning genom sitt telekomföretag och nummerserien 0770.
Under några år var jag mycket i USA berättar Sven-Olov Hiller, VD på Gävle Taxi. Då såg jag att man använde sitt företagsnamn eller något uttryck i telefonnumret, som en marknadskanal. När det kom till Sverige ville jag vara med och tog snabbt telefonnumret 0770-DROSKA. Jag tänkte att det här amerikanska sättet att annonsera skulle anamma ungdomar och personer med vaket sinne.
Det är lättare att komma ihåg ett namn än ett telefonnummer
Många företag ser fördelar med att använda sitt företagsnamn som Profilnr och komplettera med bransch eller kampanjrelaterade ord. Ett exempel kan vara en resebyrå som vill ha sitt namn som telefonnummer; 0770 - RESEBYRÅN, kompletterat med ett branschord såsom 0770 -BOKA RESA och inför en kampanj 0770 - TILL SOLEN, berättar Linda Carlsson, projektledare på 0770-Profilnr.
För bara några år sedan fick telefonernas knappsatser den standard vi har på mobiltelefonerna idag. Först då kunde europeiska marknaden kompletteras med den här tjänsten. Företag som väljer ett Profilnr kan i princip ta vilket namnsom helst. Endast fantasin sätter gränser.
Vi kommer att utveckla företaget och tjänsterna. Det här är bara början avslutar Linda Carlsson.
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »