Nya Volvo S60: Stark färgprofil
11/3, 2010 kl. 13:11För tre år sedan fick färgspecialisten Cecilia Stark en beställning från Volvo S60-projektet: Bestäm lanseringsfärg!
Det har varit en lång resa, men nu har bilen visat upp sig i sin Vibrant Copper-skrud och lovordats av dem som såg den vid premiärvisningarna i Geneve, Stockholm och Göteborg.
- Jag brukar få en beställning tre år före lansering. Projektet ger mig en "brief". Sedan bollar jag med min grupp. Totalt är runt 50 personer inblandade när det gäller framtagning och beslut av lanseringsfärg, säger Cecilia Stark.
Själva urvalsprocessen är ungefär nio månader. Cecilia Stark och hennes grupp hämtar inspiration från mode, arkitektur, heminredning, sportprylar, mobiltelefoner och allmänna färgtrender. Allt utifrån projektets specifikationer.
Besök hos färgleverantörerna BASF och Dupont i Tyskland, diskussioner i tvärfunktionella team och med projektet gör färden ganska lång. Antalet färgförslag reduceras efter hand. Det slutgiltiga beslutet fattas av Design, projektcheferna och delar av företagsledningen.
- Jag och min kollega Anders Sachs hade många diskussioner. Vi var inne på något isigt; typ grönblått. Men det blev det inte.
Vibrerande koppar
Det blev i stället en moderiktig kopparaktig kulör, Vibrant Copper.
- Sportig och elegant. En färg med attityd, precis som bilen. Den väcker lust.
S60 Concept, som visades på Detroitmässan för ett drygt år sedan, hade också en färg åt kopparhållet.
- Fast S60 drar åt orange. Vi försöker ha konceptbilarna i någorlunda samma färg som introduktionsfärgerna för produktionsbilar. Så var det med både C30 och XC60, säger Cecilia Stark.
Namnet Vibrant Copper bestäms av Volvo Personvagnars nomenklaturgrupp. Benämningen ska förmedla vibrering och dynamik och ge energi.
- Coola namn säljer, tycker Cecilia Stark.
Svart och silver globala färger
Totalt går nya Volvo S60 att få i 15 färger. Svart och silver är basfärger som fungerar över hela världen - annars är populariteten varierande från marknad till marknad.
I USA vill kunderna för närvarande ha rena och klatschiga kulörer. I Japan är vita bilar populära, medan ryssarna tycker om färgglada fordon. Västeuropéer vurmar för moderna färger.
Guld är en kulör som Cecilia Stark tror på i framtiden.
- Guld har attityd och är lite tyket, säger hon.
I dag finns det 27 färger att välja mellan för Volvos alla modeller. En dryg fjärdedel av dem ingår i grundpaletten. Livslängden på dem är 7-10 år. Färger utanför grundpaletten har kortare livslängd.
Vibrant Copper är egentligen ett avslutat kapitel för Cecilia Stark. Nu tänker hon på färger tre år och framåt.
Men innan dess kommer ett riktigt vitaminpiller till kulör. Den heter Hello yellow. Håll utkik efter den!
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »