Nytt globalt pilotprojekt i Ockelbo
28/8, 2019 kl. 07:00Nyligen utsågs Berendsen Textil Service i Ockelbo till en av fyra pilotanläggningar i Europa för ett globalt koncernprojekt inom kundservice, miljö, hållbarhet och effektivitet.
Berendsen som bedriver en internationell verksamhet inom textilier, hygientillbehör och facility service har sedan starten 1951 haft hållbarhet i fokus. Det gör sig tydligt när de i decennier arbetat efter en affärsmodell som bygger på en sluten kedja och ett cirkulärt flöde, vilket innebär att de hyr ut, hämtar, tvättar och levererar olika typer av textilier till företag och organisationer.
Den största miljöpåverkan som Berendsens verksamhet står för uppstår i produktionen och förädlingen av textilier vilket sker utanför företagets kärnverksamhet och där man sett att den största påverkan är tillverkningen av bomullstextilier.
- Vi är därför mycket noggranna, när det gäller kvalitet, faktiskt slitage och antal tvättar, som textilierna genomgår. Noggrann kontroll av varje textil är nödvändig för att säkerställa optimal användning. Därför är i stort sett alla plagg och textilier försedda med ett chip, som ger oss data till vår produktions-, logistik- och statistikprogramvara, fortsätter Lars Melin. Denna information är också otroligt viktig, när det kommer till att följa upp hygien och hållbarhet inom vården.*
Projektet syftar till att ytterligare förbättra produkternas egenskaper såsom identifiering, spårbarhet, hållbarhet samt bytesfrekvens. Allt för att effektivisera användandet och för att säkerställa att varje textil har så lång livslängd som möjligt.
- Stationerna på tvättanläggningen i Ockelbo kommer att uppgraderas, och vi kommer att styra flödet exakt, av patientplagg, personalplagg samt lakan och handdukar. Detta för att minimera lagerhållningen både hos kunderna och här hos oss. Även om våra kunder generellt sett har god insikt i sina textila behov så förekommer det ibland felaktiga uppfattningar om det verkliga behovet av textilier till verksamheterna. Till exempel hur många plagg man de facto har på sin arbetsplats – mot vad som kan vara ett optimerat antal. Här hjälper bara korrekt uppföljning och statistik, säger Hans Qvarnström, ansvarig för projekt och teknik hos Berendsen.
Pilotprojektet startade våren 2019 och planeras vara avslutat våren 2020 och övergår då i full drift.
* Textilhandboken SIS-TR 11: 2011 - Hygienkrav, typ av kläder, storlek-- rena fläckar o fläckar.
Om Berendsen
Berendsen är ledande inom textilservice både i Sverige och Europa. Vi skapar mervärden för våra kunder genom att ta hand om hanteringen av arbetskläder, bädd- och badlinnen, hygienutrustning och golvvård. För att frigöra tid och pengar för kunden och optimera resursanvändningen erbjuder vi våra produkter och tjänster i ekonomiskt och miljömässigt fördelaktiga hyrkoncept. Berendsen Textil Service AB ingår i Elis, ett börsnoterat franskt bolag. I Sverige är vi 1400 medarbetare och omsätter 2,1 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Malmö och vi har 26 anläggningar spridda över landet.
I Ockelbo har vi 76 anställda och i Hofors finns drygt 40 medarbetare. http://www.berendsen.se
Kontakta gärna Lars, Hans eller Lennart och Jens för mer information:
Berendsen Textil Service AB, Hamrångevägen 21, 816 31 Ockelbo
0297-57 58 00
Lennart Kinnvall, platschef lennart.kinnvall@elis.com
Lars Melin, produktionschef lars.melin@elis.com
Hans Qvarnstrom, projekt & teknik hans.qvarnstrom@elis.com
Berendsen Textil Service AB, Hoforsvägen 70, 813 91 Hofors,
0290-270 35,
Jens Hed, platschef jens.hed@elis.com
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »