Sekreterarservice med jour
14/4, 2010 kl. 08:53Den som någon gång besökt Sandbacka Park, har med all sannolikhet kommit i kontakt med någon av de vänliga receptionisterna där. Företagsparkens två receptionsdiskar drivs av Sekreterarjouren AB, som har drygt tio anställda i Sandviken.
– Det är en stark drivkraft hos mig, att ta hand om småföretagare och få dem att känna att de kan fokusera på det som de är duktiga på, säger hon.
Sekreterarjouren tar hand om allt från bokföring och telefonpassning till tidsbokning och konferenser. Kundlistan upptar över 100 namn utspridda på flera orter i Sverige. Många återfinns naturligtvis i Sandbacka Park.
Resekompaniet, Sandvikens Arkitekkontor, Chiropraktikerna, Gefle Advokatbyrå och Cibes lift ger en vink om bredden. Biljettbokning åt Mora Träsk har tillhört något av de mer udda uppdragen.
Vanligast är att kunderna efterfrågar telefonpassning och bokföring med även konferslokaler, säger Maria.
Hon återkommer flera gånger till ordet service.
– För oss som jobbar här är den viktigaste egenskapen att man är service minded.
Mycket extrajobb på sidan om
Hon startade sitt företag redan 1984. Två av de första kunderna var BJ Markbyggnad och Gästrike Härdverkstad.
Från början var det rena skrivjobb som gällde.
– Det var mycket skrivmaskin. Blandat annat hjälpte vi Arne Malm som gjorde en jubileumsbok om Läkerol. Senare skrev vi ut en avhandling åt en läkare.
Hon säger ”vi”, för efter ett år med enskild firma bildade hon aktiebolag och fick sin första praktikant. Hon flyttade sitt lilla kontor från ett industrihus till en butik som sålde kontorsmaskiner i Sandviken.
– Jag fick hyra gratis av Ronny Backman mot att vi svarade i hans telefon. Det var faktiskt så idén till telefonpassningen föddes.
– Ett tag hade vi åtta telefoner på rad med olika ringsignaler, skrattar Maria som inte ansåg sig ha råd att köpa egen växel.
Maria Hedin berättar att hon från början körde med både livrem och hängslen för att klara ekonomin:
– Jag jobbade extra som lärare och städade på en bank. Till slut hann jag inte med städningen.
Var det du eller bankchefen som upptäckte att du inte hann med?
– (Skratt) Det var faktiskt jag. Jag körde förresten ut tidningar också, kommer jag ihåg. Men det fick min nuvarande man ta över.
Lyftet för Sekreterarjouren kom när Christer Asplund, en företagarprofil i Gävle, ringde Maria Hedin och frågade om hon ville ta hand om receptionen på ett nytt företagshotell på Sörby Urfjäll – Gävle Teknikcenter.
– Vi fick vara med under hela uppbyggnadsfasen. Och så fick vi äntligen en egen växel att jobba med. Från början var vi 30-40 företag där.
Bra med företagsparker
I slutet på 1990-talet uppstod nästa möjlighet – Teknikparken i Gävle. Och i samma veva började Sandvikens kommun bygga Sandbacka Park. Maria Hedins företag tog hand om receptionerna på bägge parker.
– Men idag har vi flyttat hem, säger Maria som är uppvuxen i Sandviken och bor med man och barn på en gård i Högbo.
– Det känns bra, det är mindre splittrat nu när verksamheten är samlad här på Sandbacka Park, tycker hon.
Maria Hedin gillar naturligtvis konceptet med företagsparker.
– Mindre företag samlas kring gemensamma tjänster och kan koncentrera sig på sina kärnverksamheter. Och så får de arbetskamrater, någon att fika med. Det är inte minst viktigt.
Under en period 2007–2008 hade Sekreterarjouren hela 30 anställda. Det var efter att Maria Hedin hade fått uppdraget att ta hand om kundtjänsten åt energiföretaget Eon.
– Eon anlitade oss i samband med att de installerade elmätare hos sina kunder. Det var riktigt slitsamt, men roligt. Det var något helt nytt även för Eon, och det blev ett lyckat resultat.
Idag har Sekreterarjouren cirka tio anställda. Maria kallar dem kärntruppen. Personalstyrkan ökar vid arbetstoppar. Sedan drygt ett år är två i personalen män.
– Det är vaktmästaruppdrag. Det kan ju inte vi kvinnor göra (skratt).
Kallad en illegal arbetsförmedling
Sekreterarjouren var tidigt ute med att hyra ut kontorspersonal till andra företag. Men det var inget för Maria Hedin.
– Det var på 1980-talet. Vi blev kallade illegal arbetsförmedling, så då slutade jag med det. Och det är jag glad för. Jag tyckte aldrig det kändes sjyst. Personalen hörde inte hemma någonstans. Det var inte alls min grej.
– Vi har visserligen några uppdrag där vi hyr ut personal idag, men det är till ordinarie kunder och ingenting vi marknadsför, säger Maria.
Maria Hedin är ledamot i Sandvikens företagarförening, som samlar över 200 företag, och i Sandbacka Park. Hon erkänner att hon jobbar mycket, men numera har hon lämnat över personalansvaret och den dagliga driften till en av de anställda, Anna Liljebrand.
–Jag tycker det är viktigt att personalen har sina egna ansvarsområden.
Hur gör du för att hämta energi och pusta ut?
– Då går jag ut till hästarna. Vi har ett antal islandshästar som vi föder upp och rider in.
Det låter inte särskilt avkopplande.
– Det är naturligtvis mycket jobb, men det är avkopplande att få sätta på sig lortiga kläder och gå ut i stallet och bara vara.
Det har blivit några resor till Island för trebarnsmamman och företagsledaren Maria Hedin. Om det fanns mer tid skulle hon resa ännu mer.
– Drömmen är att åka till Nya Zeeland. Dit SKA jag åka, frågan är bara när.
Text: Henrik Nyquist, foto: Per-Erik Jäderberg
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »