Skillnaden mellan en reklambyrå och en kommunikationsbyrå?
11/2, 2010 kl. 23:59- Vad är skillnaden på reklam och marknadsföring? Jag brukar ställa den frågan i upptaktsmöten med nya kunder eller när vi håller utbildningar inom marknadskommunikation.
Trösten är att under den forskning jag tillgodogjort mig genom åren, via utbildningar, föreläsningar och självstudier i hundratals böcker som berört det mesta från konventionell reklam, informationhantering och gerillamarknadsföring inte funnit någon lätt identifierbart svar någonstans.
Så i ett första skede kanske det bara är att pusta ut - Puh, det var inget man behövde kunna. Men, vänta nu, stopp ett tag!
Om okunskapen är så stor, eller omvänt, kunskaperna så vitt spridd inom dessa områden, är det då inte ett bra läge att se de fantastiska möjligheter som detta skulle kunna innebära? Att på er egen konkurrensutsatta marknad försöka vässa både verktyg och vapen genom att hitta en samarbetspartner inom dessa områden som blir ett lika självklart komplement och bollplank till den egna verksamheten som revisionsbyrån och revisorn är när det gäller administration.
Kommunikationsplanen
Det handlar alltså om den ofta bortglömda men i princip livsviktiga frågan att kvalitetsäkra verksamhetens marknadskommunikation utifrån värdegrund, produkter, tjänster och priser, dvs att det totala varumärkeslöftet kopplas till affärsplanen och synkroniseras med kommunikationsplanen.
Detta är naturligtvis en stor problematik för såväl egenföretagaren som större företag som av tradition arbetar kanske med både reklam-, webb-, pr-, event- och mediabyråer. Vem skall ha störst, eller avgörande inflytande och hur skall detta koordineras?
Reklambyrån utdöende
Som gammal reklamare gör det mig ont att konstatera att den gamla ”hederliga” reklambyrån i princip är utdöende. Missförstå mig rätt, det kommer naturligtvis alltid att finnas ett stort behov av kreatörer som skapar god grafisk design och idésprutor som kommer på innovativa kampanjer. Däremot är jag helt övertygad om att det som affärsmodell inte räcker länge till med att bara göra ”snygga” grejer. Det kan vilken informatör eller tonåring som helst med lite datorvana och ett nedladdat Adobe-paket. Turbulensen är följaktligen stor och de renodlade reklambyråerna tappar idag rejält med mark till pr-byråerna samtidigt som webbyråerna och mediabyråernas roll och funktion ifrågasätts på ett helt annat sätt än tidigare.
Procucera, leverera - och kommunicera
Existensberättigandet för morgondagens byrå bygger med all sannolikhet på att vara en kompetensresurs till både ägarbild och ledning och därigenom kunna bidra både till varumärkesbyggandet men att även uppnå konkreta mätbara mål och resultat avseende både försäljning och marknadsandelar.
Utifrån detta resonemang framstår då den framtida kommunikations-byråns uppdrag som ganska självklart - Du som kund måste försäkra dig om att ni kommunicerar minst lika bra som ni är på att producera och leverera. Helt enkelt vara bäst på alla dessa tre punkter till både befintliga och blivande kunder.
Knäcka kommunikationskoden
Det är av förklarliga skäl inte helt lätt att sadla om för alla som är vana vid den gamla skolan, vare sig reklambyråer, marknadsavdelningar eller beslutsfattare. Långt ifrån alla har ju möjligheter att parallellt med sitt ordinarie uppdrag analysera och tillgodogöra sig den explosionsartade förändring som nu sker i den turbulenta övergången från informations- till kommunikationssamhället, där var man och kvinna snart går runt med all världens information tillgänglig i sin ficka.
Men den som knäcker koden har naturligtvis en hel del att vinna!
Bästa kommunikationshälsningar
Joe Formgren
Precis Reklam
- och kommunikation
PS. Skillnaden mellan reklam och marknadsföring enligt vår definition? Betydligt enklare än man skulle kunna tro utifrån resonemanget ovan. Det får du höra när vi träffas. Och ni som känner till det, sprid det inte vidare, då kanske er värste konkurrent får reda på det.
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »