Tactic - när man ska sälja eller köpa företag
28/4, 2019 kl. 00:00Enligt Företagarna har 99,4 procent av alla företag i Sverige färre än 50 anställda. De
flesta är ägarledda och är därmed beroende av ägaren i den löpande verksamheten. En sjättedel av företagsledarna är 65 år eller äldre. Det rör sig om drygt 47 000 företag (AB), med totalt 310 000 anställda. För lokalsamhället och regionen, för företagens anställda och deras familjer och
för företagsklimatet är det viktigt att säkerställa att företaget kan drivas vidare när
företagsledaren vill pensionera sig. Möjligheterna att framgångsrikt genomföra ägar- och generationsskifte är därför en avgörande fråga för många svenska företag. Gävles Företagarföreningar hade därför bjudit in Björn Mårtensson, företagsmäklare på Tactic företagsförmedling, för att få råd hur man bör göra. Frukostmötet genomfördes på Gasklockornas restaurang den 25 april.
Björn Mårtensson inledde med att berätta om TACTIC Företagsförmedling som bildades 1991 och har huvudkontoret i Luleå men arbetar över hela landet med utveckling och tillväxt. Tactic har 18 företagsmäklare som arbetar målinriktat och utgår ifrån den situation som uppdragsgivare befinner sig i. Till sin hjälp har de tillgång till expertis inom ekonomi, marknadsföring, produktion mm.
- Våra uppdragsgivare är främst små och medelstora företag men vi har också arbetet med stora företag, sa Björn Mårtensson. Jag arbetar med uppdragsgivare i Gävleborg plus Norduppland, Älvkarleby och Tierps kommun.
Tactics verksamhetsområden:
• Sälja företag
• Köpa företag
• Delning eller samgående
• Värdering
• Kapitalanskaffning och finansiering
– Vi samarbetar med bankerna, ALMI och andra aktörer för att få till bästa lösningen för våra uppdragsgivare, sa Björn Mårtensson.
Tactics arbetsmetod:
• Analys och värdering
• Sekretess
• Högt tempo
• Lokal anknytning
• Professionell beskrivning av uppdragen
- Vi företagsmäklare har god lokalkännedom och ett stort kontaktnät, för egen del har jag arbetat inom både inom det offentliga och näringslivet, sa Björn Mårtensson.
Tactics målgrupp:
• Ägarledda företag
• Omsättningsintervallet i första hand 2 - 50 mkr, men också större företag
• Generationsskifte
En företagsförsäljning kan ta upp till tre år att slutföra, men det finns också fall där uppdrag har kunnat slutföras på bara några månader.
– En fjärdedel av svenska företagare är födda på 40- och 50-talet, sa Björn Mårtensson. Vår rekommendation är att man bör vara ute i god tid och att man anlitar en professionell företagsmäklare så att man kan behålla full fokus på företaget och dessutom får man fler intressenter att välja bland.
Företagsmäklarna kollar upp att företaget är i god ordning, både ekonomi och verksamhet.
– Det är individuellt när det är rätt tid att sälja, men det bör helst ske när det fortfarande går bra, sa Björn Mårtensson. Man ska också fundera på hur en köpare tänker, vad de vill ha osv, men också på vilken typ av säljare man inte vill ha!
Om man försöker sälja själv kan det var mindre bra om bra om planerna når ”fel öron”. Genom att anlita en företagsmäklare slipper man den oron. Man ska också tänka på personalen, som måste informeras när beslutet om försäljningen är taget.
– Vi tittar på utvecklingsmöjligheterna för de företag som ska säljas, vilken potential det finns när det gäller marknad, produkter och kunder, sa Björn Mårtensson. Och det gäller både om man ska sälja ett företag eller hjälpa någon att hitta ett lämpligt företag att köpa.
Andra faktorer som företagsmäklaren håller koll på är priset, lämpliga betalningsmetoder som säljarrevers, banklån mm samt inte minst hur beroende företaget är av ägaren.
Arbetsgången vid försäljning eller köp av företag:
• Konsultation, genomgång och analys av verksamheten
• Företagsekonomisk värdering
• Analys av finansiell information
• Avkastningsprognos
• Värdering
• Nyckelvärden
• Branschjämförelse
• Professionell presentation av företaget
– Det är mitt jobb att motivera pris och villkor, presentera företagets framgångsfaktorer och konkurrensförmåga samt att ordna visningar, sa Björn Mårtensson. Det gäller också att hitta rätt intressent och arbeta med hur försäljningen ska finansieras.
För att hitta rätt köpare eller rätt företag att köpa:
• Annonsering
• Sökning på internet mm
• Nätverket
• Personliga kontakter
– Man kan göra många fel och i den här processen är den vanligaste är att säljaren väntat för länge med att komma igång, sa Björn Mårtensson. Många tappar också värdefull tid för att man försökt själv, begärt för högt pris eller att man försökt dölja mindre smickrande fakta.
- Det är också många som tror att revisorn är rätt person att sälja företaget, men det är bättre att anlita en professionell företagsmäklare som kan samarbeta med revisorn, avslutade Björn Mårtensson.
Text och foto: Torbjörn Edlund
Kontakt: Björn Mårtensson, företagsmäklare • 070 - 568 30 52 • 026 - 222 59 80 • bjorn.martensson@tactic.se • Grånäs 122, 828 91 Edsbyn • http://www.tactic.se
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via Yodo News.