I november 2022 öppnade thansen sin första svenska butik på Väla köpcentrum i Helsingborg. Därefter har kedjan växt, under 2023 samt 2024, med ytterligare 12 butiker främst belägna i södra Sverige.
Detta är en spännande region med mycket intresse för bilar. Lägg till ett köpcentrum med attraktiva butiksgrannar som tillsammans kommer att dra kunder till varandra.», berättar Stefan Roysson, Administrationschef, thansen Sverige.
Direkt från fabrik till slutkonsument
En del av konceptet är att kunna erbjuda varor till låga priser.
–«En förutsättning för låga priser är den volym som våra butiker i Danmark och Norge genererar med en omsättning på ca 3 mrd SEK. Detta ger stordriftsfördelar som kommer kunderna till godo. Vi handlar direkt från fabriker över hela världen för att kunna sälja varor till ett rimligt pris», fortsätter Roysson.
Det finns många spännande varor i sortimentet.
«Bildelar och fordonsutrustning är den viktigaste gruppen och själva grundstenen i verksamheten. Men det säljs mycket mer än bara det hos thansen. Vi erbjuder också däck/fälg, cyklar, elektronik, verktyg, moped/mc-delar samt många praktiska produkter till båt och camping.», förklarar Roysson. Ett skiftande och stort produktutbud som thansen samlar under konceptet bil, hem och fritid.
Har både egna märken och kända varor
En del av filosofin inom thansen är att ha ett brett utbud som ger kunden valfrihet. Då många andra butikskedjor bara satsar på egna eller kända märkesvaror har thansen valt att kombinera detta. –«En av våra grundtankar är att kunden skall ha valfrihet. Därför erbjuder vi flera olika märken i sortimentet. Om pris är det viktigaste, då har vi varor som konkurrerar med vem som helst. Är du intresserad av kvalitet och kan tänka dig att betala lite mer, då erbjuder vi även märkesvaror till låga priser. På det sättet välkomnar vi ett stort antal kunder och ser till att de får många alternativ i samma butik. Pris är en viktig parameter i den rådande konjunkturen och köpkraften har minskat något. Därför lägger vi stor vikt vid att tillgodose låga priser på både våra egna och kända varumärken.», säger Stefan Roysson.
Fruktar inte butiksdöden
Med en av Sveriges största nätbutiker så erbjuder thansen en total köpupplevelse. Kunderna kan lugnt sitta hemma och söka efter varan som de vill köpa i nätbutiken. Därefter väljer de «Click& Collect» och några minuter senare är varorna klara för hämtning i närmsta butik (förutsatt att de finns på lager). I nätbutiken får kunden också tillgång till mer än 250.000 varor som inte finns i butikerna. Men som snabbt skickas från vårt centrallager och sedan snabbt levereras.
–«Den medvetna satsningen och vår omfattande digitala strategi gör att vi vågar satsa på fysiska butiker i ett läge när många andra lägger ner sina fysiska verksamheter. Vi tar helt enkelt det bästa från den digitala satsningen och kombinerar det med personlig service. I våra butiker får du alltid hjälp med montering av takboxar, bilstolar och vindrutetorkare så länge det är köpt hos oss på thansen.», förtydligar en offensiv Igor Petrovic, CPO, thansen.
Caroline Lias blir butikschef
Butikschef för Sveriges senaste thansen-butik blir Caroline Lias.
I butiken får hon sällskap av kompetent och duktig personal. – Vi är glada för att kunna slå upp dörrarna och visa Gävle med omnejd vad vi har att erbjuda. Vi kommer att arbeta stenhårt för att ge kunderna riktigt bra service och en fin upplevelse», lovar butikschef Lias.
Lovar stor öppningsfest
-«Vi har efterhand blivit väldigt kända för våra butiksöppningar. Vanligtvis har vi kunder som övernattar i kön för att få tag i våra bästa erbjudanden . turen har nu kommit till Gävle och vi lovar riktigt bra rabatter när butiken öppnar.», säger en engagerad Petrovic. Öppningsdatum blir 30:e augusti.
Stora expansionsplaner – siktar på ett 100-tal butiker.
Butiken i Gävle är nummer 14 i den svenska ordningen och flera öppningar är på väg. thansen går en väldigt intensiv och utvecklande tid till mötes i Sverige. Planen är att hålla ett högt tempo och etablera sig på attraktiva platser runt om i Sverige.
– «Vi ser ett 100-tal butiker framför oss de närmaste åren.», avslutar Petrovic.
Kontaktinfo:
Administrationschef / Stefan Roysson / sroy@thansen.se / +46 (0)760 49 76 25