Veteranrally för motorcyklar i Valbo
7/5, 2010 kl. 08:49Valborundan, Motorcykelhistoriska klubben Gävleborgs (MCHK) veteranrally för motorcyklar arrangeras traditionsenligt på Kristi himmfelsfärdsdag, alltså torsdagen den 13 maj.
Först ut i spåret är Lars-Eivind Lundqvist från Gävle med en liten Moto Morini Corsarino från 1965 med en motor på endast 48 kubik, fast en riktig motorcykel, det är det. Därefter följer ett antal 98:or eller Lättviktare som de också kallas, många olika märken men alla med motorer på 98 kubik, alla dessa är tillverkade mellan åren 1937 och 1939. Den äldsta maskinen i årets Valborunda är en Motosacoche på 500 kubik som körs av Erling Carlsson från Älvsjö och åldersmässigt följer sedan två cyklar från 1928, nämligen en 500 kubiks Norton ES2 som körs av Sven Karlsson från Kilafors, den ende föraren som kört alla Valborundorna och alltså nu kör detta evangemang för 29:e gången. Den andra mc:n från 1928 är en Sarolea på 350 kubik som styrs av Hans Ädel från Valbo.
Valborundan startade 1982 som en liten utflyckt runt Valbo med omnejd av intiativtagarna Tage Berglund och Einar Setterholm. Till den första Valborundan kom 13 personer på tillsammans nio motorcyklar och starten gick från Överhärde Reparationsverkstad vilket även kom att gälla till och med 2001 års Valborunda, men fler och fler ville vara med, så fr.o.m 2002 är start och målplats flyttad till Gävle motorstadion i Rörberg och till nästa år, 2011 har MCHK Gävleborg ansökt om att få ingå i Sverigeklassikern med planering att få ha start och mål vid det nyskapande kulturområdet vid Gasklockorna på Brynäs.
Caj Abrahamsson
För mer info se:
http://www.mchkgavleborg.org/
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »