Besöksnäringen riskerar nerdragningar om S, V och Mp vinner valet
5/3, 2014 kl. 13:28Ska besöksnäringen växa eller minska i Sverige? Den frågan är ytterst berättigad med tanke på konsekvenserna om förslagen från S, V och Mp blir verklighet. Daniel Sjöberg, Urban Nilsson och Jonas Klang, samtliga (M) Sandviken, besökte tillsammans med riksdagsman Lars Beckman (M) platschefen på Kungsberget, Catharina Utanskog, den 28 februari. Mötet hölls på Ski Lodge, en del av det ”nya” Kungsberget.
Den svenska besöksnäringen är viktig för att skapa jobb och tillväxt i hela landet. På Kungsbergets skidanläggning har Branäsgruppen, som tog över efter Sandvikens kommun, tillsammans med externa investerare hittills på tre år investerat nästan 300 mkr för att anläggningen ska bli mer attraktiv och att få fler att stanna fler dagar. Och de flesta av investerarna kommer från närområdet! Idag kan Kungsberget därmed erbjuda 870 bäddar!
Kungsberget arbetar också med inriktning på att få fler besökare även under sommarhalvåret. De närmaste åren blir det ytterligare investeringar på ca 200 miljoner. Målet är att bygga boende med totalt 2 500 bäddar! Sandviken Energi planerar också utbyggnad av va-nätet för att kunna möta kraven i samband med den fortsatta expansionen.
För Gävleborgs Län och Sandvikens kommun betyder det fler jobb och ökad ekonomisk tillväxt!
- Det här besöket är ett led i våra besök hos 400 företagare inför valet, berättar Lars Beckman. Besöksnäringen är viktig för Gävleborg och därför måste vi försöka belysa konsekvenserna av förslagen från oppositionspartierna.
De förslag som Lars Beckman tror kommer att ha mest negativa effekter för besöksnäringen är:
● fördubblad restaurangmoms
● tredubblad arbetsgivaravgift för unga
● tredubblad moms på liftkort
● höjt elpris
- Alla förslagen kommer att försämra villkoren för vår bransch och då finns det risk att det blir personalnerdragningar, sa Catharina Utanskog. Eftersom vi är en elintensiv bransch så blir ett höjt elpris också rejäl tungt för oss.
Branäsgruppens plan för utveckling av Kungsberget riskerar naturligtvis också att påverkas negativt.
Kungsberget har en positiv ökning både gällande dagsbesökare och boendegäster. Säsongen 2012-2013 hade Kungsberget 201 000 skiddagar, det vill säga summan av alla gästers liftkortsdagar. I genomsnitt spenderade besökarna två dagar i backarna.
- De höjda kostnaderna påverkar Kungsbergets utvecklingsmöjligheter och antalet medarbetare, sa Catharina Utanskog.
- Nya Moderaterna vill istället ha konkreta förslag för vad vi kan göra för att ge företagen i besöksnäringen bättre möjligheter för att ta emot fler gäster, sa Lars Beckman. Vi vill bidra till att minska arbetslösheten i Sverige istället för att den ska behöva öka om förslagen från S, V och Mp genomförs.
Det finns önskemål om förbättrade förbindelser till Kungsberget. En ny avfart från E16 vid Tuna direkt till Järbovägen skulle innebära både en tidsvinst för besökarna och en minskad miljöbelastning i Sandviken.
- Men majoriteten i Sandviken hävdar att genomfarten genom Sandviken genererar ökad försäljning i butiker och restauranger i Sandviken, sa Daniel Sjöberg. För vår del tycker vi att miljöskälen och tidsvinsten är viktigare och förmodligen får man ökad försäljning i Jäderfors och Järbo i stället.
Det finns också önskemål om bättre bussförbindelser mellan Sandviken och Kungsberget. Som det är nu tvingas alla anställda att åka bil i stället.
Lars Beckman pekar också på skillnader på hur kommunerna i Sandviken och Gävle resonerar när det gäller skolutflykter.
- I Gävle får skolorna inte samla in pengar för att finansiera skolutflykter till exempelvis Kungsberget, men i Sandviken är det okej, sa Lars Beckman. Det innebär att eleverna i Gävle inte får samma möjligheter till friluftsliv som de i Sandviken.
På Kungsberget har man ett erbjudande för besökande skolbarn.
- Vi erbjuder skolorna specialpris med hyra av skid- eller bladespaket, liftkort och lunch för totalt 339 kronor, berättade Catharina Utanskog. Vi kan också arrangera bussresa om så önskas
Besöksnäringen i Sandviken behöver samordnas bättre och en gemensam organisation skulle kunna driva marknadsföringen mycket effektivare.
- För att få igång ett arbete med ett destinationsbolag tror jag att vi initialt behöver ha kommunens hjälp för att komma igång, men att besöksnäringen därefter kan driva bolaget vidare, sa Catharina Utanskog.
- Frågan har varit upp i kommunfullmäktige men majoriteten menade att besöksbranschen måste ta initiativet men att man från kommunledningen i så fall skulle var avberedd att delta i arbetet, berättade Jonas Klang. Det borde vara självklart att i stället göra som Catharina föreslår!
På Kungsberget känner man en berättigad oro inför framtiden och framför allt för jobben.
- För väldigt många av våra anställda är vi deras första arbetsgivare och den första raden i deras CV, sa Catharina Utanskog. Vi samarbetar med Furuvik så många jobbar hos dem på sommaren och hos oss på vintern.
SLAO (Svenska Liftanläggningars Organisation) har tillsammans med Destination Sälen och Visita (Svensk Besöksnäring) har tittat på konsekvenserna av de föreslagna höjningarna av arbetsgivaravgift för unga och höjd restaurangmoms, vilket Visita beräknat att det kommer att kosta besöksnäringen i Sverige 7 miljarder kronor. Det i sin tur gör att det blir svårare för främst ungdomar att få jobb. Visita beräknar att 10 000 nya jobb tillkommit enbart på grund av den sänkta restaurangmomsen!
- För medlemmarna i SLAO kan det bli riktigt tufft eftersom marginalerna i branschen är små samtidigt som personalkostnader, el och drivmedel är de tre i särklass största posterna, säger Elisabet Jansson-Strömberg, VD på SLAO. Förutom sysselsättning riskerar också investeringarna att stanna upp!
Besöksnäringen i Sverige beräknas generera cirka 250 miljarder per år, mer än vad vi själva spenderar på våra resor utomlands!
Det är bara att hålla tummarna för att den viktiga besöksnäringen ska få möjlighet att utvecklas i lugn och ro!
Text: Torbjörn Edlund
Mer info:
http://slao.se
http://www.visita.se
http://www.kungsberget.se/
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »