Dacia, en betydande spelare i bilindustrin
26/5, 2009 kl. 14:20Sedan Renault tog över det rumänska märket 1999 och sedan lanseringen av Logan 2004 har Daciaförsäljningen ökat kontinuerligt, från 96 300 bilar i 12 länder 2004 till 257 594 bilar i nästan 50 länder 2008. Dacias försäljning 2008 ökade med 11,7% trots att den totala marknaden föll med 5,7%. Och succén med Dacia har fortsatt även under 2009 i Europa. I april registrerade Dacia 23 700 bilar i 28 europeiska länder (dessa ingår i branschorganisationen Aceas statistik). Det innebär en ökning med 60% jämfört med april 2008.
För att minska väntetiden på en ny Dacia har man infört tre skift sex dagar i veckan samtidigt som kapacitet i fabriken i Mioveni kommer att utökas från 1 200 bilar om dagen till 1340 bilar i början av juni.
I rådande finansiella situation har efterfrågan på Dacia från kunder som är ute efter ett smart köp ökat betydligt. Dacia ger dem möjligheten att köpa en bil till rätt pris med bra garantier.
I Västeuropa attraherar Dacia två typer av kunder:
• Kunder som tidigare köpt begagnade bilar, generellt fem år eller äldre.
• Det finns även ett antal nybilskunder som köper Dacia för att bilen är ett logiskt val som helt enkelt levererar vad de behöver. Pris är en viktig faktor när det tar beslut.
I Sverige lanserades Dacia i februari och nu marknadsförs Sandero, Logan MCV, Logan Van och Logan Pick-up. Dacia säljs av utvalda Renaultåterförsäljare i Sverige.
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »