Det våras för M/S Emma i Storsjön
13/3, 2019 kl. 11:50Trafiken med ångbåtar på Storsjön kom igång på 1850-talet och än i dessa dagar kan man få uppleva uppleva den härliga atmosfären. För kvarvarande M/S Emma som har trafikerat Storsjön sedan 1904 stundar nu nämligen ljusare tider.
En professionell styrelse och en engagerad marknadsgrupp ser stora utvecklingsmöjligheter att satsa på både gruppresor och egna aktiviteter men samtidigt att knyta samarbete med duktiga aktörer runt Storsjön.
– Vi vill öka tillgängligheten och möjligheten för alla de som bor, verkar eller besöker regionen, att komma ut på Storsjön, säger Per Nilsson, ordförande i bolaget. Vi gör det genom att erbjuda allt ifrån ”reguljär” turlista till olika platser runt Storsjön till skräddarsydda arrangemang.
Vi vill dessutom öka kännedomen om Emma och dess möjligheter i regionen eftersom Storsjön är en betydande del av både Sandvikens och Gävles kommun. Vi kommer även, i egen regi, att utbilda intresserade till förarbevis och kustskeppare för att svara upp till de ökade förväntningarna.
Sommartid går M/S Emma efter en fast turlista med bland annat turer till Trebo, Strandbaden i Årsunda och Forsbacka.
– Det blir en stor satsning som kommer att göras i olika etapper, säger styrelseledamoten ”Stenna” Holmström. I år blir det en ny turlista och vi kommer att aktivt söka partners som vill vara med och utveckla Storsjön som ju redan idag är ett fantastiskt besöksmål. Upplevelserna kan vara allt från musik och underhållning till att man får ta del av de fantastiskt spännande historier som finns runt den här vackra sjön. För Sandviksborna är turerna med Emma en självklarhet men vi är övertygade om att det finns mängder av företag och verksamheter även utanför närområdet som skulle tycka att det vore fantastiskt häftigt att få vara med om en riktig sjöresa på M/S Emma och upplevelser i och vid Storsjön.
Nu pågår arbetet med att ta fram attraktiva besökspaket med samarbetspartners och turer samt att en helt ny hemsida kommer att släppas inom kort.
Bildtext: Styrelsen och marknadsgruppen fr. v. Marcus Hedenstedt, Eva Hofstrand, Linda Adamsson, Manfred Johansson, Per Nilsson, Martin Lindfors, Jan Nord, Sten-Åke Holmström och Henrik Jakenberg.
För mer information kontakta:
Per Nilsson styrelseordförande i SBAB
per.pynten@gmail.com, 070-3079140
Henrik Jakenberg, styrelseledamot (segelsällskapets representant i styrelsen)
henrik.jakenberg@gmail.com, 070-586 26 11
M/S Emma bokas genom Sandvikens Segelsällskaps kansli:
Hamngatan 27 811 61 Sandviken
Telefon 026-27 08 73
Öppet för besök:
Måndag 09.00 - 12.00
Tisdag 09.00 - 12.00
Onsdag 13.00 - 16.00
Vi ber dig respektera öppettiderna.
Kansliet är bemannat måndag till torsdag.
E-mail: kansli@sandvikenssegelsallskap.se
Hemsida: http://www.sandvikenssegelsallskap.se
M/S Emmas historia
Trafiken med ångbåtar på Storsjön kom igång på 1850-talet. Tidigare hade man fraktat stångjärn från bruken och bergshamrarna i Torsåker och Hofors med häst till en lastningsplats vid Näsbysjön. Därifrån roddes järnet via Norbyviken och Storsjön till Forsbacka och därifrån åter med häst till Gävle.
Forsbacka Jernverk hade flera båtar som bland annat fraktade varor från de lantgårdar som bolaget ägde i Årsunda. Före Storsjöns sänkning 1863 användes stora och svårmanövrerade pråmar med mast och segel. Uppmuddring och sänkning av Storsjön gav ej vad man hoppats. Man hade räknat med en sänkning av vattenytan med fem fot, en och en halv meter, men resultatet blev endast 60 centimeter. Efter sänkningen blev farlederna trängre och Forsbacka Jernverk skaffade mindre ångbåtar som ofta hade pråmar på släp.
Lilly och Storsjön är två kända ångbåtar från Forsbacka. Hjulångaren Storsjön är troligen den enda av sitt slag som har trafikerat sjön. De två skovelhjulen hade varsin ångmaskin som utstötte så underliga ljud att den allmänt gick under namnet "Lungsoten".
Hammarby, som hade järnbruk sedan mitten av 1500-talet, hade liknande transportproblem som Forsbacka och anskaffade ångbåtarna Nils Uhr för Ältebosjön och Ottnaren samt Anders Uppström för Storsjön. 1869 byggdes en sluss i Gavelhyttan och samtidigt rensades ån så att det gick att gå från Storsjön ända upp till Hammarby.
Landsvägen vid Gavelhyttan korsade ån på en hög bågbro så att båtarna kunde passera fritt under. Båttrafiken på Hammarby minskade 1889 då järnvägen (Storvik) Toretorp Hammarby blev klar men ännu vid sekelskiftet slussades båtar.
Åren 1872-76 fanns ett bolag för sjötransporter, Storsjö Ångslups AB. Aktieägare var G F och A H Göransson samt bönder och strandägare. Sandvikens Jernverk utförde sina transporter med ångslupen Emma som var den första Emma.
Båten kom till Sandviken den 22 april 1880 och med hjälp av träpråmar fraktade man malm från Sjöhagsgruvan, där man åren 1864-80 hade brytning i alla fyra schakten. Man fraktade även sand från Lövåsen till Jernverkets eget tegelslageri, sandsten från öarna, mängder av annat gods samt passagerare mellan Årsunda och Sandviken. Timmer bogserades från Jädraån, som var allmän flottled, till sågverken i Forsbacka , Sandviken och Kungsgården.
Första ångslupsbefälhavaren hette Brodin men kallades allmänt "Svältpelle" på grund av sin snålhet mot personalen. 1886 kom Erland Larsson till Sandviken och blev befälhavare efter att tidigare under tio somrar ha fört Hammarbys båt Anders Uppström.
1904 döptes Emma om till Carl i samband med att hon såldes till Kopparfors för att användas på sjön Amungen som bogserbåt och även till att frakta skogsarbetare ut till arbetsplatser runt sjön, eftersom vägar saknades. 1946 hade man fått vägar och Carl lades upp. Tanken var att den skulle skrotas då ångpannan var i dåligt skick. Detta blev dock inte av och 1956 fick den en köpare som gjorde en ny överbyggnad och installerade dieselmotor samt döpte Om henne till Mari.
Hon gick sedan i beställningstrafik på Amungen fram till 1981 då skepparen avled. Efter det blev hon liggande på land i flera år då det inte fanns någon som tog över. Eftersom hon är mer än 12 meter lång erfordras det skepparexamen för att föra henne. Det ryktas att hon nu är sjösatt igen.
Nuvarande Emma är byggd på Brodins Mek Verkstad i Gävle och kom hit i maj 1904.
Ansenliga mängder gods fraktades i huvudsak till de stora bryggorna vid Forsbacka, Kungsgården och Sandviken. Bland de många mindre bryggorna och lastningsplatserna kan nämnas Malmarsbacke, Svartön (kalkbrottet), Bovik, Sälgnäsudde, Falknäs, Årsjöviken, Sjöhagsgruvan, Kilbacka, Långs, Rönabben, Grönviken , Ginborn , Gavelhyttan , Stamnäs med flera.
Järn från Hammarby , som skulle fraktas vidare med järnväg, skeppades oftast till Jädrans station, där järnvägspåret gick ända fram till ångbåtsbryggan. Ångbåtarna kunde utan svårighet gå uppför ån till stationen i Jädran. I Kungsgården kunde man däremot inte komma ända fram till järnvägen.
Åren 1921-23 byggdes vägen mellan Sandviken och Årsunda som nödhjälpsarbete. Kapten Edvin Larsson hade då länge varit orolig hur det skulle bli med båttrafiken när vägen öppnades och mycket riktigt så upphörde persontrafiken och successivt även övriga transporter. l931 lastades sista vedpråmen och något år senare upphörde även timmertransporterna.
Det blev nu beställningstrafik för passagerare och 1965 donerade Sandvik AB Emma till Segelsällskapet. Hon var nu tämligen nedsliten och sommaren 1968 fick vi inget förnyat certifikat för persontrafik.
Från och med säsongen 1969 blev hon liggande på land och 1973 togs beslutet att låta henne gå till skrot. Beslutet verkställdes aldrig för innerst inne närde väl Segelskapet en förhoppning om att någon skulle ta hand om Emma, och så blev det.
Den 21 maj 1975 utannonserades i samråd med kulturnämnden om ett sammanträde på Folkets Hus för intresserade av att rädda Emma. Det blev ett välbesökt möte där enligt protokollet alla var rörande eniga om att det inte skulle vara någon svårighet att samla ihop pengar till Emmas upprustning. Resultatet blev att en interimsstyrelse valdes. Tunga namn i styrelsen var Erik Strand och Yngve Terenius som kom att dra ett stort lass innan Emma återigen låg i sjön.
På sensommaren 1978 sjösattes hon för en del trimmningskörning och från och med 1979 har Emma återigen trafikerat Storsjön. Emma, som från början var en ångslup, fick i mitten av 30-talet ångmaskinen utbytt och blev motorfartyg. Hon har sedan dess haft olika motorer och är numera utrustad med en Volvo Penta dieselmotor på 135 hkr.
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »