Entré Hofors tipsar om träffsäker lokal E-handel
9/8, 2017 kl. 09:45För en tid sedan startades ett forum för E-handel i Hofors hos Entré Hofors. De som ställde upp var Fiberdata, Svensk Webbhandel, Mellansveriges E-handelscentrum, Stjärndistribution och gruppen Framtid Haga.
Ett 20-tal personer deltog, lyssnade och hade kommentarer till presentationerna gjorda av Ulric Jansson, Entré Hofors, Jerker Klang, Mellansveriges E-Handelscentrum - med säte i Hofors - och de särskilt inbjudna från företaget SYNLIG.SE : Cathis Olsson, E-handels sökmotor- o. trafikanalytiker samt Tim Svensson, E-handels strateg.
Återkommande evenemang kommer fortsättningsvis att ske inom ramen för Mellansveriges E-handelscentrum, och där ditt företag kan bli medlem via:
http://www.msehc.se
För att snabbt komma igång eller för att boosta din befintliga E-handel utan krångel, så är det en god idé att anlita erfarna personer.
Det finns åtskilliga duktiga sådana på nära håll.
Här är några av dem, som jag känner till:
Cathis Olsson, enligt ovan, Synlig.se cathis@synlig.se
Tim Svensson, enligt ovan, Synlig.se
tim@synlig.se
http://www.synlig.se
Joe Formgren, Precis
joe@formgren.com
Stefan Wennberg, Precis
stefan@precisreklam.se
http://www.precisreklam.se
Cathis har vänligt sänt över den del av sitt föredrag, som handlar om Google Analytics, AdWords, Trender och Data Studio, och som du finner nedan i sin helhet:
Google och nyttan för företag som agerar lokalt. För ett par år sedan vände sig Google enbart av språk som avgränsning och den lokala nyttan var dålig.
Idag känner Google av var läsaren befinner sig samt för vilka områden man visat intresse, på så vis blir Google en del av vår lokala vardag både som annonsör och mottagare.
Idag har man ett organiskt sökresultat som är anpassat efter din historik och var du befinner dig samtidigt som annonser kan riktas direkt till besökaren som finns i ditt närområde.
Så att använda de verktyg som finns är för det lokala företaget än mer lönsamt och viktigt än vad det var för endast ett par år sedan.
Om vi tittar på den vidare utvecklingen som Google har gjort och i den riktning Google utvecklas blir det lokala söket allt viktigare och enklare att optimera för.
Även om webben är global är det möjligt att få ett bra lokalt sökresultat med strategiskt arbete.
I Google Analytics kan man mäta hur pass bra man lyckats, hitta sina svagheter och hitta nya idéer till utveckling. Personligen arbetar jag efter devisen ”aldrig annonsera utan att analysera”.
Men det finns så många fler verktyg än Google Analytics och AdWords - framför allt har vi Google Trender där man kan se sökordens utveckling både lokalt och globalt.
Att nyttja dessa verktyg är, som jag ser det, grunden för all annonsering och alla webbplatser.
Kom ihåg att en bra webbplats är ett enkelt och billigt sätt att nå ut till kunder när de söker efter något till skillnad mot radio och tidningsannonser där man jagar efter kunder i blindo.
Annonsering på nätet är mätbart och lätt att se var och när annonsering lönar sig (lära känna sina kunder).
Genom en planerad strategi och genom att nyttja de verktyg som står till buds behöver inte annonsering bli ett svart hål utan en lönsam del av företagets verksamhet.
Som intern redovisning kan jag varmt rekommendera Google Data Studio, i Data Studio kan man plocka upp data ur AdWords och Analytics och skapa visuella rapporter och underlag för analyser.
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »