Gävle hamn - en destination som utvecklas
2/9, 2013 kl. 20:38Naturliga hamnar har alltid spelat en stor strategisk och ekonomisk roll i historien. Mängder av städer har därför vuxit upp kring dessa hamnar runt om i världen. Att Gävle är en gammal sjöfartsstad med traditioner känner säkert de flesta till då vi tidigt var en av landets viktigaste hamnstäder. Hur är då läget i Gävle hamn idag?
– Jag tillträdde i september 2008 och har därmed varit här under fem spännande år, berättar Fredrik. Då fanns det redan en hel del planer på hur utvecklingen av hamnen skulle ske men inga formella beslut hade tagits. Det krävdes både kommunala investeringar samt stora insatser från både Trafikverket och Sjöfartsverket.
Det som skulle göras var att muddra, det vill säga schakta bottenmassorna i hamnen genom att spränga, gräva samt suga upp sand, grus och sten, för att fördjupa och bredda farleden in i hamnen. En mindre del av Materialet skulle sedan användas i huvudsak till att göra kajerna och själva hamnområdet större.
– Vi gör det av två anledningar, berättar Fredrik. Dels för att öka säkerheten för befintlig trafik då inseglingsrännan var för trång och inte uppfyllde internationella säkerhetsregler. Det hindrade inte all stor trafik men vid dimma och blåst hindrades vissa fartyg och när de får vänta så blir det ju både dyrt och ineffektivt. Dessutom får vi nu en kapacitetshöjning och kan ta större båtar av s.k Panamax-storlek. Det är så stora båtar som kan passera genom Panamakanalen vilket betyder att vi kommer att kunna ta emot den mest frekventa trafiken på Östersjön.
Hamnar drabbas i allra högsta grad av konjunkturer men Fredrik menar att utvecklingen och tillväxten har varit högre här än i andra jämförbara hamnar i Sverige de senaste tio åren.
– Man kan ju säga att hamnen är en spegel av hur det går för basindustrin i regionen. Lågkonjunktur ger naturligtvis mindre volymer i hamnen men idag är det 37 olika företag som har daglig verksamhet här. Visst finns det en del olika viljeinriktningar men den övergripande gemensamma målsättningen är att alla tror på en positiv framtid för hamnen.
I hamnen arbetar idag mellan 350-400 personer och det har ökat de senaste 2-3 åren. Bland annat har återvinningsföretagen IL Recycling och Kuusakoski nyligen etablerat sig här vilket inneburit ett flertal arbetstillfällen. Det finns idag 52 allmänna hamnar i landet liksom ett 100-tal mindre industrihamnar som t.ex Skutskär och Norrsundet. Gävle hamn är bland de tio största och beroende på konjunktur ligger vi på ungefär sjunde till åttonde plats.
– På containersidan så är vi den tredje största hamnen efter Göteborg och Helsingborg, berättar Fredrik, och på oljan är vi den fjärde största.
En betydande del av detta beror på att sedan 2006 så går att flygbränsle som skall till Arlanda via Gävle hamn.
– Det är ett stort flöde som motsvarar ungefär tio procent av hamnens totala godsomsättning men största delen står oljebolagen för som bland annat förser bensinmackar i hela mellansverige med petroliumprodukter.
Visionen är att utveckla hamnen till bli en av Sveriges bästa, dock inte största.
– Vi vill ju hela tiden utveckla och förbättra hamnen då det innebär stora fördelar för alla som är med liksom för regionen som helhet.
De är nu fyra stora projekt som är aktuella. Muddringen skall vara klar till årskiftet. Beroende på om det blir en hård vinter kan det dock dröja till våren innan den blir helt färdigt.
Landvinning skall göras med nästan 350 000 kvadratmeter, dvs större ytor för kajer, kranar och transporter. Där är arbetet i full gång och beräknas vara klart om två år.
En ny Containerterminal planeras som har betydligt större kapacitet att hantera fler enheter samt att ta emot större fartyg.
Dessutom planeras en helt ny LNG-terminal (Liquefied Natural Gas). Flytande naturgas är världens tredje viktigaste energikälla efter olja och kol och svarar idag för en fjärdedel av den globala energiförsörjningen, men som idag bara står för runt två procent av Sveriges förbrukning.
– Vi har ett optionsavtal klart med det norska bolaget Skangass som är specialiserade på LNG. Vi står för infrastrukturen och de investerar 600 miljoner norska kronor i projektet. Det blir en enorm cistern, 45 meter hög som rymmer 30 000 kubik. Gasen kommer att skeppas från Stavanger och distribueras sedan vidare till industrin via bilar och järnväg från Gävle.
På frågan om hur Gävle fungerar som en levande sjöstad betonar Fredrik vikten av helheten.
– Hamnverksamheten och fritidsbåtar är ju vitt skilda verksamheter men ur det perspektivet så skall de ju komplettera varandra. Ett rikt båtliv, med en väl fungerande småbåtshamn med möjlighet att tanka är ju naturligt för att främja besöksnäringen.
Det är med andra ord mycket som talar för att vi kommer att kunna förstärka, eller om man så vill, återta positionen som en av Sveriges ledande hamnstäder.
Vi har ju så fantastiskt bra möjligheter med vårt geografiska läge, menar Fredrik. Hamnen har en kort inseglingsränna och är en knutpunkt både vad det gäller järnvägen samt närheten till E4 och anslutningen till E16. Vi hoppas även att i en nära framtid kunna elektrifiera järnvägsspåren in i hamnområdet så att tågen inte behöver slå om till dieseldrift.
Det ser onekligen ljust ut för framtiden i hamnen och därmed även regionen. Så snart kan vi hälsa ännu fler välkomna – både ombord och till kaj!
Text och foto: Joe Formgren
SvenskPress.se
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »