GTC svarar för driften av kombiterminal i Rosersberg
11/2, 2014 kl. 09:07Trafikverket planerar att anlägga en överlämningsbangård i Rosersberg som ska betjäna både Postens anläggning och kombiterminalen. Gävle Containerterminal, GCT, kommer att ansvara för driften av kombiterminalen.
Ostkustbanan är den 400 kilometer lång järnväg som sträcker sig mellan Stockholm och Sundsvall via Uppsala och Gävle. Sträckan vid Rosersberg trafikeras huvudsakligen av pendel-, regional-, fjärr- och godståg samt persontrafik. För att anslutningen till Postens anläggning och kombiterminalen ska fungera utan störningar på persontrafiken måste nya spår i en överlämningsbangård byggas. Tågen kör av från Oskustbanan via bangården och fortsätter in på kombiterminalens olika terminaler. Det innebär att tågen kan göra det mesta av inbromsningen på sidan av Ostkustbanan utan att störa annan trafik. Motsvarande gäller när tågen ska lämna kombiterminalen då tågen hinner få upp hastigheten innan de är ute på stambanan igen.
Ny postterminal i Rosersberg
Posten anlägger en ny postterminal i Rosersberg och som blir ansluts till järnvägen via överlämningsbangården. Det blir landets största postterminal och ersätter de nuvarande terminalerna i Tomteboda och Uppsala. Den färdiga terminalen kommer att hantera uppsamling och spridning av post till ca 800 000 hushåll och 77 000 företag i 42 kommuner. På terminalen kommer 500-600 medarbetare att hantera cirka 1,7 miljoner adresserade försändelser per dygn och 34 miljoner oadresserade försändelser per månad. Postterminalen står klar under 2014 och tas successivt i bruk.
Kombiterminal
I Rosersberg byggs en kombiterminal. Det är en omlastningsplats där gods lastas om mellan järnväg och lastbil. Varor och gods ska kunna transporteras långa sträckor på järnväg, medan lastbilar tar vid där järnvägen inte når ut.
För att godset ska kunna färdas mellan de olika transportslagen behöver man bygga en överlämningsbangård vid kombiterminalen. På bangården lastas containrar av och på mellan tåg och lastbil. Bangården behöver byggas för att omlastningen inte ska påverka trafiken på Ostkustbanan samt att det ska vara en trygg hantering för dem som arbetar.
Gävle Containerterminal, GCT, kommer att ansvara för driften av terminalen i Rosersberg. GCT ansvarar för containerterminalen i Gävle Hamn.
Mer info: http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/Rosersberg---ny-trafikplats-och-overlamningsbangard/Rosersberg-overlamningsbangard1/
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »