Kassalagen ökade skatteintäkterna
29/9, 2015 kl. 21:47Idag måste den som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning ha ett certifierat kassaregister, vilket har ökat statens skatteintäkter. Det är helt enkelt svårare idag att göra svarta affärer eller helt enkelt fuska med registrering av kontantbetalning. Brynäs- Tre-Ankare Rotaryklubb bjöd in Lasse Swedlund, ägare till System1 och en av regionens främsta experter på kassaregister, till klubbmötet 28 september där han berättade om hur den nya lagen fungerar.
Den 1 juli 2010 började den nya kassalagen gälla och den kräver ett kassaregister med en kontrollenhet som är registrerad hos Skattemyndigheten. Den 1 januari 2014 ställdes också samma krav på torg- och marknadshandel.
- Statens skatteintäkter har ökat med flera miljarder per år sedan lagen infördes, sa Lasse Swedlund. Skattemyndigheten har beräknat att svart försäljning han handla om på uppåt 100 miljarder per år varav 24 miljarder enbart i restaurangbranschen men att den svarta försäljningen idag har minskat till totalt cirka 20 miljarder.
Det är ju fortfarande mycket skattepengar som vi förlorar men vi kan själva bidra till att minska den siffran ännu mer!
- Vid varje inköp ska kvitto skrivas ut och presenteras för kunden, som kan avstå att ta emot kvittot, sa Lasse Swedlund. Men jag rekommenderar alla att ta med sig kvittot för om de inte skriver ut kvittot så kan de fuska med beloppet.
Det kan också tilläggas att det kan bli besvärande för köparen om någon misstänker att det finns stöldgods i kassen. Har man kvitto med sig så är ju problemet ur världen!
- När kassaregisterlagen så var det många som importerade kassaregister från bland annat Asien och sedan lyckades man dupera skattemyndigheten att utrustningen klarade kraven, berättade Lasse Swedlund. Sen kom de köparna till mig och ville att jag skulle bygga om dem så de blev godkända.
Tyvärr för dem så gick det inte att göra det eftersom varken manual eller säkert ursprung fanns tillgängligt.
Den som ertappas med att fuska med kassaregistrering får betala 10 000 kronor i böter första gånge, vilket ökar till 20 000 nästa gång. Ertappas men en tredje gång blir det rättegång och dessutom revision! För restauranger kan det innebära att alkoholtillståndet sitter lös!
Kraven på kassaregister är i korthet att det…
… måste vara kopplat till en certifierad kontrollenhet som är i gång och fungerar
… måste överföra specificerad information till kontrollenheten
… inte får ha några andra funktioner än vad som framgår av dokumentationen
… inte får vara kopplat till annan utrustning som påverkar funktionerna som omfattas av föreskrifterna
… inte får ha någon mjukvara installerad som påverkar de funktioner som omfattas av föreskrifterna
… måste alltid skriva ut ett kvitto vid köp
… inte ska kunna skriva ut mer än en kvittokopia
… ska kunna registrera växelkassa
… ska ha en tillverkardeklaration som visar att den uppfyller föreskrifternas krav
samt att…
… övningskvitton, kvittokopior och förhandsnotor måste vara klart märkta så att de inte kan förväxlas med vanliga försäljningskvitton
… kvitton och X/Z–rapporter måste innehålla all information som anges i föreskrifterna
Ett certifierat kassaregister är enligt skatteverket ett av leverantören garanterat kassaregister tillsammans med en certifierad kontrollenhet. Kontrollenheten lagrar kassatransaktionerna på ett säkert sätt (genom krypterad och signerad information). Kontrollenheten skapar en kontrollkod som lagras i kontrollenheten och på e-journal/kontrollremsa samt skrivs ut på kvittot.
Tillverkare och leverantörer av kassaregister ska lämna in en tillverkardeklaration till Skatteverket där de garanterar att kassaregistret uppfyller de tekniska kraven.
Inom en vecka från det att näringsidkaren köpt in och mottagit ett kassaregister skall man anmäla till Skatteverket att man har ett kassaregister som uppfyller föreskrivna krav. Anmälan görs via en e-tjänst på Skatteverket. Skatteverket utfärdar därefter en registreringsskylt som skall fästas på kassaregistret och kontrollenheten. Ändras förhållandena, om man till exempel köper ett nytt, skrotar det gamla eller säljer kassaregistret så måste det anmälas.
Skatteverkets kontrollåtgärder
Skatteverket kan även göra särskilda kontrollåtgärder, till exempel oanmälda besök i verksamhetslokaler för att räkna kunder, kontrollköp, kvittokontroller och kassainventering.
Skatteverket kan fråga en kund/gäst om de har mottagit ett kvitto efter köp, även utanför inköpsstället. Men kunden/gästen behöver inte besvara frågan!
Det finns några undantag från kassaregisterlagen, exempelvis om försäljningen är lägre än fyra basbelopp, för närvarande 178 000 kronor per år. Taxi har eget system men det arbetas på ett säkrare system även för dem.
Finns det några nackdelar för konsumenterna?
- Om man handlat flera varor och vill lämna tillbaka en av dem så måste butiken avregistrera hela köpet och sedan knappa in de varor man vill behålla, berättade Lasse Swedlund.
Mycket intressant och ”bra-att-veta-information”!
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »