Kreativ lunchföreläsning med Manpower
7/11, 2013 kl. 19:51Kreativitet och innovation är två begrepp som på senare tid kommit att få allt mer uppmärksamhet. Det tog ManpowerGroup fasta på och bjöd in kunder, medarbetare samt affärsnätverket effect plus+ till en kreativ lunchföreläsning på Hotel City torsdagen den 7 november.
Hur kreativa upplever svenska arbetstagare att de är? Hur mycket fokuseras det på kreativitet på svenska arbetsplatser, försöker arbetsgivare aktivt arbeta med att främja kreativitet, och hur många har egentligen stulit idéer från medarbetare var några av de frågorn om berördes.
– Två av tre svenskar har haft idéer som de inte har delat med sig av till någon på jobbet, trots att de själva bedömde dem som värdefulla, berättade Monica.
Sju av tio svenskar upplever att det finns en stor outnyttjad kreativitet på deras arbetsplatser i dag. Samtidigt upplever mer än hälften att arbetsgivaren inte främjar kreativiteten hos de anställda – trots att en majoritet tror att det skulle öka både trivseln och lönsamheten. Det visar den senaste undersökningen från Manpower Work Life*, Sveriges största arbetslivspanel.
Undersökningen visar på en förbättringspotential som många arbetsgivare missar i dag. Genom att stimulera kreativiteten kan man uppenbarligen inte bara få ett mer innovativt klimat, man kan också öka både trivsel och lönsamhet.
Enligt arbetslivspanelen är de viktigaste faktorerna för att öka kreativiteten på arbetsplatserna att ledningen erkänner och uppmärksamma medarbetarna, att den utformar bra system för att ta tillvara idéer och att medarbetarna ges möjlighet att driva egna förslag vidare.
Tyvärr visar undersökningen också att dessa faktorer ofta saknas på arbetsplatserna i dag. Längst upp på listan över vad som finns på arbetsplatsen ligger i stället gemensamma fikapauser, möjlighet att arbeta i team samt ljusa och öppna lokaler, men dessa faktorer bedöms alltså som mindre viktiga för kreativiteten.
– Som chef är det viktigt att uppmuntra och ta tillvara nya idéer och förslag. Företagen behöver utveckla nya system och rutiner för detta, fastslog Monica.
Både besökare och arrangörer var nöjda med lunchsammankomsten liksom arrangerande Daniel Kraft från ManpowerGroup;
– Det var en mycket lyckad aktivitet för vår del med bra närvaro av våra partners. Hoppas att alla kände sig lite extra kreativa när dom gick tillbaka till sina jobb.
ManpowerGroup skänkte dessutom boken SHANGRI-LA MELLAN NIO OCH FEM – När kreativitet och effektivitet är arbetsplatsens ledstjärnor i ämnet, till var och en i den välfyllda lunchförsamlingen.
* Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes under oktober 2012.
Om undersökningen
Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Det totala antalet svarande i den senaste undersökningen var 5 098 personer.
ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 11 000 medarbetare på ett 70-tal orter och verksamheten under ManpowerGroup är uppdelad på tre varumärken: Experis, Manpower och Right Management. Inom ramen för ManpowerGroupSolutions erbjuder vi skräddarsydda kompetens- och funktionslösningar. Manpower.se är Sveriges största privata jobbsida på nätet med cirka 200 000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.
Mer information se: http://www.manpower.se/mpnet3/Content.asp?NodeRef=60103&Ref=SWEDEN_NORDIC&LangID=se
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »