Mikael Forsblom och huset för musikaliska upplevelser
22/10, 2012 kl. 22:05Mikael Forsblom är sedan augusti 2010 kommunikationschef för Gävle Konserthus och Gävle Symfoniorkester. Med en bakgrund inom njutnings- och upplevelseindustrin, bland annat Swedish Match, Munkbo Ångbryggeri och Molins Expo, är hans arbete idag att sälja musikaliska upplevelser i Gävles kornblå konserthus.
Konserthuset ägs av Gävle kommun och ligger under Kultur och Fritidsförvaltningen.
– Inom kommunala sammanhang är det vanligt att säga medborgare och brukare men vi föredrar att kalla våra besökare för gäster och kunder, berättar han entusiastiskt. Faktum är att det här är mitt roligaste arbete någonsin. Jag får möta så många fantastiskt härliga människor. Både besökare, artister och medarbetare. Dessutom är man mycket lyhörda inom kommunen så jag känner att jag fått ett stort mandat att applicera mina kunskaper från den kommersiella marknaden i verksamheten.
Konserthuset invigdes januari 1998 och byggdes på stommen av gamla Strömbadet. Gävle symfoniska historia började sedan 1912 så därför firar man precis som Brynäs nu 100 år.
– Det blev en riktig hit för symfoniorkestern att få en egen arena. Tidigare hade orkestern Gävle Teater, Norra Skolan samt ett flertal övriga ställen som spelplats så det var svårt att få ihop repetitioner och föreställningar. Att vi fick ett eget hus för musik och upplevelser på en sådan här plats är viktigt för orkestern och förhoppningsvis även
alla Gävlebor.
Verksamheten vilar på fyra ben:
• Egenproducerade konserter där Gävle Konserthus äger
arrangemangen och bokar artisten.
• Gävle Symfoniorkester med sina egna konserter.
• Externa arrangörer som hyr in sig i huset med artister
som till exempel Carola och Bo Kaspers.
• Kongresser, konferenser och möten.
Vi försöker vara så bra samarbetspartner för de externa arrangörerna som möjligt, berättar Micke. Vi känner ju marknaden och bidrar med det vi kan. Ofta har de egen produktionsledning med tekniker och roddare men ibland köper man tjänsten av oss då kompetensen finns i huset. Det gäller att inte tänka snävt utan att presentera allt som sker även om det inte är våra egna arrangemang. Utifrån vår budget måste vi naturligtvis prioritera de egna arrangemangen. Oavsett så vill vi att det skall vara så hög kvalitet som möjligt på både arrangemangen och hela marknadsföringsprocessen.
Alla servicebitar är viktiga
Sedan i mars har Gävle Konserthus en egen producent i form av Christer Björklund, mer känd som ”Muttis” som tidigare arbetade på Spegeln.
– Genom detta kan vi styra och sätta programutbudet vi själva vill ha för konserter och möta de förfrågningar på utbud som kommer utifrån, menar Micke.
Programmet är välfyllt med 67 konserter mellan september och nyår och dessutom ett antal man gör för PRO, skolkonserter, förskolor och mot föreningar men även i samarbete med affärer på stan.
Det framgår tydligt under vårt samtal att Micke brinner mest för att göra något riktigt bra av helheten, inte bara ljud och konsert.
– Vi arbetar mycket med alla servicebitar. Från bokning av biljett, hitta parkering, välkommen i dörren och hjälp till garderoben. Vi frågar besökaren om de hittar, har trevligt i restaurangen, liksom att tacka för besöket och kanske överaska med ett erbjudande.
– Chansen att du som gäst kommer tillbaka ökar betydligt om vi inser att vi primärt arbetar med service och upplevelse. Förväntningarna på artisterna är ju alltid höga då de är proffs. Det är allt runt omkring som vi också vill påverka!
Arbetet med att utveckla ”produkten” konserthuset pågår för fullt.
– Det gör vi genom att lyfta blicken och titta framåt. Tidigare har utbudet för målgruppen mellan 15-35 år varit något magert. Vi har nu börjat locka dem med unga spännande artister.
Det är roligt att tänka om och inspirerande med unga människor. Allt behöver inte vara så traditionellt med 800 sittande personer i Gevaliasalen. För vissa evenemang bygger vi upp scenen i restaurangen för att skapa klubbkänsla med både mat, dryck och diskjockey före och efter artisterna. Förutom att bara uppleva en konsert vill vi skapa en intim känsla och totalupplevelse för gästerna.
Att utveckla nya kanaler är också en spännande utmaning.
– Med nya medier kan vi möta upp emot framtiden. Vi har lanserat Facebook för både konserthuset och symfoniorkestern samt inom kort en tredje sida för kongress och event. Det gäller att hålla isär de tre delarna. Med rakare linjer kan man välja sin sida trots att allt är under samma tak. Hemsidan är navet och Facebook är kanalen. Vi har även startat fokusgrupper för att få feedback, kunna öka medvetandegraden och därigenom kunna leverera bättre upplevelser. Vad kan vi göra bättre? Lyssna av med örat mot backen. Gör vi bara det tror jag att chansen att få fler besökare ökar avsevärt.
Tre olika konsertserier
Sedan Micke tillträde har man arbetat mycket med utvecklingen av symfoniorkesterns publik.
– Vi har tre olika konsertserier, torsdag, fredag och lördag. Alla med tydlig profil.
Sedan har vi skapat ekonomiska fördelar av att vara abonnent där man kan välja mellan att prenumerera på en viss serie eller alla.
– Målet första året var att gå från 180 till 350 abonnenter men det landade på 460. Det var mycket stimulerande och gav oss en bättre bas. För år två var målsättningen att nå 700 men det blev 724. Så vi har nått över mål två år i rad. Nästa år siktar vi på att nå 1000 vilket ger en riktigt bra beläggning. Folk drar folk, det uppstår bra dynamik mellan publik och orkester och upplevelsen blir bättre eftersom det är trevligt att umgås och det ökar den sociala samvaron.
Det är enormt kul att arbeta nära och lära känna den här underbara publiken i alla åldrar och kategorier.
Vad vet man inte om konserthuset?
– Många känner faktiskt inte till en så enkel sak som att restaurangen serverar lunch. Där är alla välkomna. Oavsett hur man ser ut och är klädd. Vi arbetar med personliga möten och det här är en mötesplats.
Vi är även i en uppstartsfas för samarbetspartners med möjlighet att bli både abonnent och sponsorer av hela vårt utbud. I vårt samarbete med privata företag är det viktigt att hitta win-win situationer för alla parter. Det är vanligare än man tror även om Gävle av tradition är mer en sportstad så finns det en hel del att göra. Vi har ett bra samarbete med både Brynäs och Gefle IF och även SAIK, så vi är många elitlag. Det finns bara sju professionella symfoniorkestrar i landet och Gävle är den nordligaste.
– Vi måste också vässa vår produktportfölj och arbeta fram ännu tydligare paket, precis som Brynäs och Gefle IF. För det är fantastisk kund- och personalvård med orkester eller konserter. Så det gäller att jobba mellan sport och kultur och visa att vi månar om varandra. Vi går faktisk ut i en gemensam kampanj tillsammans med bland annat Brynäs, Gefle IF, SAIK och hotellnäringen; Välkommen till Gävle - det är här det händer!
Samma helg har alla hemmamatcher och vi har Ulf Lundell och Markus Krunegård i Gävle Konserthus! Vi vill få folk att komma och uppleva vilken härlig stad Gävle och den här regionen är. Det gäller att tänka bredare. Tillsammans får ju många små så mycket större kraft.
Konserthuset är till för alla
Ett av våra mål är att Gävle Konserthus skall vara en naturlig del för hela Gävleborg, oavsett ålder, kön och etnicitet. Ett annat är att Gävle Konserthus skall bidra till att folk besöker regionen från övriga delar av landet.
– Det här huset är till för alla. Oavsett om man vill lyssna på pop, världsmusik eller jazz så skall det vara en trevlig upplevelse. Man skall våga ta steget in i huset utan att känna osäkerhet. Min vision är självklart att huset har en tydlig position och kan vara en bidragande orsak till att folk utifrån region kommer hit och spenderar tid och pengar. Ökad näring genererar arbetstillfällen och då upplevelseindustrin är en bransch som växer skall vi vara en viktig del av detta.
Så vad är din hälsning till alla våra läsare?
– Hjärtligt välkommen hit, vi har mer att erbjuda än ni tror!
Text och foto: Joe Formgren • SvenskPress.se
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »