Nyheter från Mellansveriges Logistiknav
27/10, 2012 kl. 19:41Spännande nyhter för vår region, utdrag ur Nyhetsbrevet från Mellansveriges Logistiknav.
Ersbo - inflyttningsklart logistikparkområde i anslutning till E4 och E16 i södra Gävle i omedelbar anslutning till E4, nära korsningen till E16, 300.000 kvm.
Ersbo Logistikpark ligger strategiskt placerad med direkt anslutning till E4 och nära till E16 som leder vidare till Dalarna och Oslo. Inom en 20 mils radie finns drygt 2.5 miljoner invånare. Ersbo ligger endast 1,5 timme från norra Stockholm och 1 timme från Arlanda.
Maserfrakt flyttar in och FastPartner har sålt fastigheten Andersberg 14:32 på Norra Ersbo i Gävle till hyresgästen Maserfrakt AB. Tomtarea; 21.200 kvm, bara en femtedel är kontorslokaler och resten är lokaler för produktion och lager. Maserfrakt är ett av Sveriges största maskin- och transportförmedlingsföretag och har sitt huvudkontor i Borlänge.
Vindkraftverk över Gävle Hamn
Närmare 100 verk är planerade för leverans. En ny kran har köpts in för att hjälpa till vid lossningen. Just nu lossas det massor av vindkraftverk i Gävle hamn.
Gävle hamn har blivit den naturliga hamnen för vindkraftverk som ska sättas upp i Gävleborg, Dalarna, Jämtland och Västernorrland. En ny jättekran har köpts in för 20 miljoner kronor, och lagringsytan kommer att fördubblas.
Huvuddelen av de vindkraftverk som planeras att byggas i länet under 2012 kommer att tas in via Gävle hamn. Närmare 90 verk är redan nu planerade för leverans via hamnen. Hamnen har bra förutsättningar med maskiner, ytor att mellanlagra dessa stora och otympliga vindkraftsdelar och dessutom finns bra access ut till E4 och E16.
Fakta om vindkraftverken:
- Vikt per torn 512 ton
- Enbart Nacellen (maskinhuset 119 ton)
- Vingarna är 55 m långa
- Tornen är ca 130 m höga.
Läs mer på arbetarbladet.se
Satsningar på Bergslagsbanan, Dalabanan och Gävle Hamn.
522 miljarder kr satsas i förbättrad infrastruktur, vilket motsvarar en ökning med närmare 20 % jämfört med den förra nationella planen. 86 miljarder kr avsätts för drift och underhåll av statliga järnvägar. 155 miljarder kr för drift och underhålla av vägar. Resterade 281 miljarder används till att utveckla transportsystemet så att dt klara framtida krav på hållbarhet.
Satsningar Region Mitt 2025:
- Effektivare järnvägsdrift på Godsstråket genom Bergslagen och Bergslagsbanan genom mer enkelriktning av godstrafiken så att banorna fungerar mer som ett dubbelspår
- Spårbyte och ökad axellast på sträckan Nyland-Långsele, vilket möjliggör omledning av gods från Botniabanan
- Generella åtgärder på de starka stråken för turistdestinationer
- Bärighets- och kapacitetsåtgärder på järnväg för gruvnäringen
- Elektrifiering av spår till Gävle hamn för att möta industrins ökade transportbehov
- Gävle?Falun/Fagersta?Frövi får ökad kapacitet
- Ostkustbanan Gävle-Sundsvall, första dubbelspårsetapp
- Åtgärder för ny kapacitet på Dalabanan
Läs mer på http://www.trafikverket.se
Containervolymen ökar första halvåret i Gävle Hamn
Statistik, antalet TEU per hamn första halvåret.
Containervolymen över Gävle Containerterminal (GCT) i Gävle Hamn fortsätter att öka, + 4 % första halvåret.
Ny Statistik, 1:a halvåret januari-juni 2012 jämfört med 2011. Källa: http://www.transportgruppen.se
Containervolymen, antalet TEU, ranking per hamn i Sverige:
1. Göteborgs Hamn, 471.590, +1 %
2. Helsingborgs Hamn, 91.278, +2 %
3. Gävle Hamn, 64.728, + 4 %
4. Södertälje Hamn, 24.085, - 6 %
5. Norrköping Hamn, 23.354, + 4 %
Nya vägar för 35 miljoner i Borlänge - tillfartsvägar till Norra Backa och IKEA.
Det som byggts är infrastrukturen för handelsområdet där Ikano Retail Centres bygger.
Mer info:
http://www.mellansverigeslogistiknav.se/
Mellansvenska handelskammaren:
http://mhk.cci.se/sv/
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »