Projektledaren avgörande om EU-miljarder ska generera kommersiella innovationer
22/4, 2014 kl. 22:16Jens Eklinder-Frick, doktorand i företagsekonomi vid Högskolan i Gävle, visar i sin forskning att innovationer ofta faller mellan stolarna vilket leder till att kommersialiseringen av innovationerna förhindras.
Att förstärka och utveckla företagsnätverk genom klusterinitiativ och strategiska nätverksprojekt är ofta förekommande åtgärder för att gynna regional tillväxt och stärka lokala företags konkurrenskraft.
Mellan 2007-2013 har EU spenderat 347 miljarder på dessa åtgärder vilket gör detta till EUs största utgiftspost. Mycket forskning har ägnats åt att ifrågasätta huruvida detta tillvägagångssätt är effektivt.
- Men det finns mindre forskning som utreder hur projektledarna bör gå tillväga. Utformningen
av strategi och styrning av de regionala strategiska nätverken överlämnas vanligen i hög utsträckning till dessas projektledare, säger Jens Eklinder-Frick.
Jens avhandling bygger på studier av två strategiska nätverk, det skapade Firsam i Söderhamn och FPX i Gävle. Där beskriver han dels hur projektledarna för ett RSN skapar förutsättningar för en innovativ miljö genom analys av socialt kapitals påverkan på den sociala interaktionen och dels hur en politiskt initierad innovationsprocess understöds av projektledarna.
Han identifierade två olika begrepp och användningsområden för socialt kapital: ”bindande” och ”överbryggande”.
Bindande socialt kapital kännetecknar små och homogena grupper som gemensamt utvecklar långsiktigt samarbete där förtroende byggs upp genom täta kontakter. Medan överbryggande socialt kapital möjliggör ett mer öppet förhållningssätt till sociala relationer där det är lättare att etablera nya kontakter med personer och företag från andra sociala kontexter.
- Bindande socialt kapital ger goda förutsättningar för tätt samarbete men kan också leda till alltför likartat tänkande. Överbryggande kontakter utanför ens egen sociala grupp främjar nytänkande och bidrar till inspiration och kreativitet, men de något mer flyktiga kontakterna gör det dock svårare att utveckla ömsesidigt förtroende inom en grupp.
Vid skapat nätverkssamarbete framstår dessa olika uttryck av socialt kapital som en paradox som kan vara svår att hantera. Ska man stödja existerande nätverksstrukturer och riskera att skapa en mindre innovativ miljö, eller skall man inkludera medlemmar utifrån för att skapa nytänkande?
- Det finns fördelar och nackdelar med båda ansatserna. Jag belyser denna paradox genom min analys av Firsam-projektet, menar Jens. Mina studier kunde påvisa att projektledaren för ett regionalt strategiskt nätverk inte bara behöver hantera situationer där nya lösningar utvecklas utan även de där nya lösningar omvandlas till produkter och där de tas i bruk.
Strategiska nätverk fokuserar ofta på utveckling av nya produkter och tjänster men att integrera och understödja produktionen av dessa innovationer faller ofta mellan stolarna vilket leder till att kommersialiseringen av innovationerna förhindras.
Jens Eklinder-Frick disputerar den 23 april 2014, vid Mälardalens högskola med avhandlingen ”Sowing Seeds for Innovation”.
För mer information v v kontakta:
Jens Eklinder-Frick, Doktorand i företagsekonomi, Högskolan i Gävle
Telefon: 076-898 82 41
E-post: jens.eklinder.frick@hig.se
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »