Så kampanjar Barack Obama via Internet
14/3, 2014 kl. 09:00Januari 2009 installerades den första affro-amerikanska presidenten i USA.
Det var kulmen på den mest fascinerande politiska kampanjen i Förenta Staterna på åratal.
USA´s första så kallade digitala president hade en grupp av hängivna stabspersoner som visste hur man kunde använda online nätverk såsom Facebook och liknande verktyg för att rekrytera, motivera och engagera frivilliga.
Det var ett stort genombrott för digitala media, och som innebar att man gick från att i första hand driva trafik till sig, till att skapa digitalt umgänge. Och från masskommunikation och spridning av budskap, till person-till-person budskap och kommentarer.
I kampanjen kom flertalet av digitala medier till användning: webbsidor, sociala media, mobil- och email-trafik, och man lyckades med att skala upp en personlig marknadsföring digitalt, så att en avsevärd del av det amerikanska folket involverades.
Barack Obama´s presidentkampanj blev också det årets mest uppmärksammade marknadsföringskampanj.
I Juni 2010 hade 4,2 miljoner personer antecknat sig på det officiella BarackObama Twitter kontot, twitter.com/BARACKOBAMA.
Efteråt har Obama lägret bibehållit ett flertal kampanjwebbsidor, såsom till exempel MyBarackObama.com och som fortfarande existerar. Den sköts nu av föreningen Organizing for America. För att möjligöra fortsatta gräsrots aktiviteter och påverkan för politisk förändring (change).
Det var en kampanj som skapade en helt ny spelplan och förändrade totalt branschens syn på digital marknadsföring.
Man såg digital kommunikation som en del av en övergripande mediastrategi. Och det betydde naturligtvis inte att traditionella media för att nå väljarna skulle överges, utan de användes för att ge det bredare budskapet. Kampanjen till och med köpte tv-tid vid 2008 års Super Bowl (största och dyraste tv-reklamen i USA) för att visa en tv-spot kallad ”Join” (ungefär: Kom med).
Politiska kampanjer har av tradition fokuserat på användning av tv-reklam för att nå uppmärksamhet hos obeslutsamma väljare och för att ge snabba svar på attacker.
Men Obama´s sociala media-strategi kopplade alltid ihop reklam med åtgärder: Ett anrop för få aktivt engagemang för kampanjen, för att få sponsring och för att rösta.
-Vi startade från noll. Vi visste att vi måste få miljontals personer engagerade för att ha någon som helst chans att vinna valet, sade David Plouffe, kampanjchefen.
-Den här kampanjen kunde inte ha drivits för 10 år sedan, sade kampanjstrategen Jim Margolis och fortsatte: -Den gjordes möjlig genom internet och fick näring av folkets engagemang och aktivitet.
Obama kampanjteamets nya mediastrategi tog den politiska marknadsföringen till en ny nivå, i och med att man använde sig av Facebook, Twitter, personliga email och SMS. Man utnyttjade sina supporters för att övertala väljare.
I en jämförelse mellan kampanjerna som gjordes av Barack Obama och Hillary Clinton, så var Obama betydligt mera framgångsrik tack vare sitt effektiva sätt att använda sociala media, medan Clinton gjorde bättre ifrån sig i traditionella media såsom tv, radio och papperstidningar.
Och trots att Obama hade mest pengar i krigskassan, fortsatte hans team att beskriva Obama som ”the underdog”.
Obama vann matchen om användarpublicerade inslag i media kanalerna. Nära tre gånger så många videos laddades upp av Obama lägret, och med 10 gånger fler visningar, jämfört med Clinton lägret.
Viktigt var också att kampanjen hade inslag av underhållning - var kul helt enkelt!
Exempelvis fick videon, ”I Got a Crush … on Obama” (ungefär: jag är förälskad i … ) uppladdad av Obama Girl, en halv miljon tittare på YouTube.
Obama kunde också vid det tillfället räkna hem en miljon Facebook och MySpace vänner.
Obama lägret hade också större förståelse för förmågan hos Twitter att få till grupper som kommenterade och delade åsikter i realtid.
Obama-kampanjens förmåga att åstadkomma personliga relationer via mass-marknadsförings-metoder var och är av stor strategisk betydelse.
Användningen av IT media kanaler – speciellt webbsidor, sociala media och email kommunikation – gjorde också att man fick de yngre väljarna på sin sida, och visade vara sig effektiv också för att få sponsorer. Pengar är ju en kritisk faktor för att kunna fullfölja en kraftfull reklaminsats.
Obama kampanjen tog till sociala media, inte bara för att få uppmärksamhet och trovärdighet (vanliga mål för TV-spots), utan för att uppnå mål såsom sponsring/donationer, email sändningslistor, snabba upp arbetet, och viktigast av allt få till stånd den kampanjorganisation som täcker hela USA.
De gjorde internet till sin organisations nerv- och kommunikationssystem med ett oerhört viktigt inslag av mun-till-mun kommunikation (word-of-mouth marketing).
Framgångsrika företag och varumärken har redan tagit upp detta i sina kommunikationsverksamheter.
Och fler borde göra det!
För mer information, gå gärna till
http://www.gestrikemedia.se, där det finns ytterligare länkar, eller
direkt till mig horst@gestrike.net , 0768-783 165.
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »