Veteranbilsträff i Gävle 9 maj
14/5, 2009 kl. 23:59Fordhandlaren Gösta Samuelsson Bil i Gävle bjöd in Fordägare till veteranbilsutställning.
Lördagsmorgonen var kylig, men efter ett tag kom solen fram och värmde utställare och åskådare som samlats på planen runt Tanka-stationen på Södra Kungsgatan.
Nyputsade och glänsande gled bilarna in och blev hänvisade en uppställningsplats av personalen.
Vi samtalade med några av deltagarna och frågade bland annat var bilen kom ifrån, hur många timmar de lagt ner på den, vad de körde för vinterbil och om de hade fler projekt på gång.
Mikael Ölander från Gävle, hade ställt upp sin blänkande Thunderbird -62. Han berättade att bilen haft samma ägare i Californien från den var ny till den kom till Sverige 2002. När Mikael köpte den var den fin men han har lagt ner ca 50 timmar på att få den i det skick den är nu.
- Jag har inga fler bilprojekt men sonen vill ha en bil så man vet aldrig....
När Mikael inte glider omkring i sin pärla kör han en Volvo S70.
Kjell Mattsson från Forsbacka kom med sin orange/vita Mercury Monterey -56. Bilen hade importerats från New York 2003 och när Kjell köpte den 2006 var den väldigt fin så han uppskattar att han bara jobbat med den ett 50-tal timmar.
- Jag har även en Chevrolet Blazer som jag håller på att rusta upp och däremellan underhåller jag Mercuryn, säger Kjell som även rattar en VW Golf när han inte luftar klenoderna.
Catarina Karlsson hade kommit med sin Ford Anglia -59. Detta var första gången hon ställde ut sin bröllopspresent. Ja, Anglian är faktiskt en bröllopspresent som hon fick av sin man för 2 år sedan! Han hade hittat den i en annons och slog till på den då helrenoverade Anglian. Bilen nöjer sig än så länge med enklare omvårdnad som putsning mm.
Catarina är nöjd med en veteranbil men hennes man är sugen på ett eget projekt så snart kanske Anglian får en kompis hemma i garaget i Valbo.
Familjen har även en VW Passat.
Staffan Forslund från Gävle hade en av de äldsta bilarna, en A-Ford Coupe Deluxe från 1930.
Forden hittade han i Avesta på en annons för ett halvår sedan. Staffan uppskattar att han sedan dess har lagt ned 3-400 timmar på att reparera och underhålla det mekaniska på bilen. Detta var första gången han ställde ut sin bil, men inte sista....
- Mitt vinterprojekt bli att ådringslacka inredningslisterna i mahogny, säger Staffan och tillägger att förvånansvärt många delar till denna bil nytillverkas. Andra delar som t.ex styrsnäcka och förgasare kan man få tillverkade om man skickar in delarna från bilen.
Staffans ”vardagsbil” är en 10 år gammal Volvo S80 men ”den känns som sprillans ny när man kommer från A-Forden” säger Staffan.
Annette Kanto från Valbo stod vid sin Ford Mercury Cyclone GT -70 som var lackad i en härlig knallorange färg.
Bilen importerades från USA i december 2007 och sedan dess har Annette och hennes sambo lagt ca 100 timmars jobb på att få den som hon ville.
- Det blir en hel del nöjeskörning och bensinnotan under sommarhalvåret brukar ligga på runt 5000 kr i månaden berättar Annette. Vintertid kör hon en Renault Espace.
Det visar sig att de båda bilarna bredvid Annettes bil också tillhör henne och sambon. Det är en Ford LTD Convertible -71 och en Ford Mercury -51. En rejäl bilfamilj tydligen!
Besökarna kunde rösta på sin favorit och därmed deltaga i utlottning av priser. När rösterna hade räknats ihop stod en Ford Sunliner av 1956 års modell som vinnare. Stolt ägare är Rolf Persson från Sandviken som fick hämta ut en navigator i pris.
Resultat:
1:a Ford Sunliner -56 Ägare: Rolf Persson Sandviken
2:a Ford Mustang HT Granade -69 Ägare: Jan Jansson Gävle
3:a Ford Mercury -56 Ägare: Kjell Mattsson Forsbacka
Dessutom delades två priser ut bland de som röstat: Lasse Gyllin från Gävle och Mats Jansson från Skutskär.
Många tog tillfället i akt att värma sig i butik eller bilhall där det även bjöds på kaffe. I närliggande Roblin´s Bar fick utställarna även ett mål mat som bilfirman bjöd på.
För några av deltagarna var detta uppvärmningen inför kvällens vårcruising i Gävle - en bra start på en lång dag!
Text:Maria Kull Foto: Per-Erik Jäderberg
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »