Vilket lyft för Gävle-regionen!
23/9, 2015 kl. 11:39När hypermoderna Kombiterminal Stockholm Nord öppnar torsdag 24 september innebär det helt nya smarta lösningar för huvudstadens import och export. Här ska stora godsvolymer hanteras i containrar och trailers från och till regionens företag. Kombiterminalen är enkelt uttryckt en omlastningscentral där varuflöden flyttas från järnväg till väg eller från lastbil till tåg.
Kombiterminal Stockholm Nord är en av landets största med hög kapacitet i ett av landets absolut främsta logistik- och transportlägen i Stockholm Nord Logistikcenter, nära Arlanda och intill E4 och Ostkustbanan. Läget är optimalt och skapar goda förutsättningar för att t.ex. begränsa lastbilstrafik söderut och norrut på den ansträngda Essingeleden.
- Vi i Gävle hjälper Mälardalen att växa på ett miljösmart sätt, säger Anders Franck, Mellansvenska Handelskammaren.
Med Rikskombiterminal Stockholm Nord fylls ett tomrum i norra Stockholm/Mälardalen. Terminalen blir en av landets riktigt stora med snabb järnvägsförbindelse till ostkustens största containerhamn, Gävle Containerterminal (GCT), och ett optimalt läge i Rosersberg i landets hetaste tillväxtregion. Förutsättningarna för effektiva och miljövänliga transporter till och från Stockholm/Mälardalen är med andra ord utmärkta.
I en kombiterminal flyttas containrar, trailers och lastflak från tåg till lastbil eller från väg till järnväg. Kombiterminal Stockholm Nord utrustas med den senaste tekniken; eldrivna rälsbundna kranar och miljö-truckar. Ett kraftfullt IT-system ser till att rätt last hamnar på rätt ställe. I Stockholm Nord är erfarenheterna från åtta mycket framgångsrika år i Gävle en betydande fördel.
Kilenkryssets Logistikcenter Stockholm Nord är en av landets riktigt stora lokaliseringar av företag med höga krav på effektiva transporter. Här finns idag bl.a. Lidl:s nya centrallager, och Samdistribution AB, som årligen distribuerar över 20 miljoner böcker och artiklar för bl.a. Bonniers. Dustin, DHL och Nokian Tyres är andra exempel på Stockholm Nord-etableringar. Fler är på gång t.ex. Ericsson, samt en Posten Nord-terminal som ska betjäna
800 000 hushåll och 77 000 företag.
- Yilport Holding, som äger 80 % av GCT, skall sköta driften av Kombiterminal Stockholm Nord, säger Kalle Apel, kommunikatör för GCT och Kombiterminal Stockholm Nord. Det kommer att bli väldigt smidigt med transporter på framförallt järnväg till och från Gävle Hamn vilket minskar behovet av lastbilstrafik på E4 och den redan hårt trafikerade Essingeleden.
Animering: http://www.foretagsbladet.se/videos/view/stockholm-nord-logistic-hub-i-rosersberg
Info om Gävle Hamn med GCT som sjöfartsnoden i MellanSveriges LogistikNav, "Östra importstråket":
http://www.mellansverigeslogistiknav.se/
Denna artikel är publicerad på Gävlemagasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »